Blodskraft av Lise Forfang Grimnes

Den første boken jeg leste i 2017 var en ungdomsbok av selveste Super-Lise Forfang Grimnes. Jeg skriver det fordi jeg møtte henne mange ganger i perioden 2012-2014 da vi arrangerte bokbloggertreff, og derfor er den forfatteren jeg kan si at jeg kjenner (ihvertfall litt). Så derfor kan ikke dette bli helt objektivt, men fordi jeg vil holde oversikten over hvilke bøker jeg leser i gjennom et år, så må jeg omtale den.

Dette er den andre boken om Minja, og fortsetter der "Kaoshjerte" slapp. Minja er kvart-hulder og har svært sterke krefter. Hun har koblinger til underjorden som hun ikke visste om før i "Kaoshjerte", og dette er spennende. Hun drar til Åslia til mormoren og hennes venninne Karen for å bli opplært i hvordan hun skal takle kreftene sine. 

I tillegg er hun lei seg for at bestevennen Josef har snudd ryggen til henne, og etterhvert og da med god hjelp av søstra til Josef finner Minja ut at også han har hemmeligheter og dette skal snart bli farlig for Minja.

Som Aschehoug skriver på sine nettsider så er dette en bok om tillit og kampen for å behandle et vennskap men også å oppdage nye hemmeligheter i i egen fortid.

Dette er en god bok, en bok for ungdom og med innslag av fantasy. Og jeg som voksen dame som ikke liker fantasy og leser helst bøker for voksne, likte jeg denne boken godt. Dette er en "pageturner" og jeg kjedet meg ikke et øyeblikk. Historien har handling fra drabantbyen-Stovner og landlige-Åslia og det er så bra flettet sammen. Og den lille kjærlighetshistorien mellom Minja og Even, den var så fin og i akkurat passe dose. 

Andre bloggere som liker boken like mye som meg er: Tine, Elin, Eli, Lena

Lise jeg gleder meg allerede til neste bok. Forresten har jeg lånt bildet fra Aschehoug.

Kommentarer

  1. Får nesten si "Gratulerer med dagen", siden du blogger om Blodskraft samme dag som den blir er plukket ut på langlisten. Selv ser jeg for meg at den står på topp, siden den står øverst på min liste :)

    SvarSlett
  2. Det er veldig tilfeldig, og jeg har ikke telt stemmer i år, fordi jeg har hatt noen familieutfordringer. Men jeg er en systematiker og liker at ting er i rekkefølge, så denne leste jeg først i år.

    Og jeg stemmer ikke på Lise heller, selv om jeg digger boka og henne, synes jeg er litt inhabil selv om jeg ikke har møtt henne på litt over 2 år. Men boken er god!

    :)

    SvarSlett
  3. Jeg likte den også, og stemte, (ca midt på lista). Flaks for Lise at hun begynte å skrive etter at prisen var på plass, slik at hun ikke falt i oppfølgerfella (der ingen gidder lese/stemme fordi de ikke har lest de forgående). Her må jeg virkelig ta meg sammen ang. Fossum, kan jo ikke begynne å lese alle Konrad Sejer før jokerlesinga....

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så imponert over Lise og det hun har fått til med sitt Minja-univers! Lenge har jeg vært fan, men nå kommer jeg til å lese alt hun skriver, samme hva :)

      Slett
    2. (følger hemmelig med bak en busk og er veldig glad)

      Slett
    3. Oj..., kommentar fra Hemmelig Minja, jeg ble i hvertfall glad :)

      Slett
    4. Men hemmelig-minja, vi må seriøs snakke om mora til Minja, (innser at jeg ikke er i målgruppa), har et sterkt ønske om at hun må få mye større plass i treern, heller helst egen bok (innser at jeg ikke er i målgruppa), helst huldererotikk (er veldig i målgruppa)....

      Gro: Vil du blande deg inn i biokategoriene, går fristen ut i morgen. Du har altså noen timer på deg til innspill....

      Slett
    5. Sorry for at jeg ikke fikk med meg bio-diskusjonen, har vært hjemme en tur og da kom blogger i andre rekke :)

      Slett
  4. Hvis du likte både Kaoshjerte og Blodskraft, Gro, så må du bare siste av deg "jeg liker ikke fantasy". Det går ikke an å si slikt lenger, du kan ikke gjemme deg bak det, du liker fantasy. Det er bare å innse det ;)

    Jeg håper å bli ferdig med Blodskraft denne uka, så langt liker jeg den godt. Like fengende og oppslukende som Kaoshjerte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Okei da Mari, jeg liker fantasy (i hvertfall litt) he-he :) Men det er vanskelig å ikke like Minja-bøkene, der er virkelig gode og fengende og jeg gleder meg allerede til neste bok:)

      Slett
    2. Yes, jeg visste det :D Hurra!

      Slett
    3. He-he, jeg har bare ikke villet si det høyt :)

      Slett
    4. Mja. Det er Minja-fantasy, og så er det sånn-der-vanlig-teit-fantasy ;-D

      Slett
    5. Og Minja-fantasy Ellikken, det LIKER vi ;-)

      Slett
  5. Dette høres faktisk ut som en bok jeg også vil like,trass i fantacybiten. Takk for fin omtale.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja aariho, dette er nok en bok du kan like :) Fantacy biten er bare et krydder i en veldig god ungdomsbok :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri