Oppsummering 2016

Godt nytt år!

Det er igjen 1.januar og på tide med en oppsummering over bøkene jeg har lest dette året. Leste 52, men en ble ikke omtalt, det bare rant bort i sanden. Jeg synes derimot at det har vært et svært bra bokhøst, og de fleste av de bøkene jeg likte best kom ut nå i høst.  Her er min lille oppsummering, som jeg har pleid å ha.

Årets beste bok:
Hennes løgnaktige ytre av Selma Lønning Aarø. Rett og slett et høydepunkt i høst. En fascinerende bok om forfatterinnen Anna Munch og om hennes forhold til Knut Hamsun.  
Årets dårligste bok: 
Det er noe som ikke stemmer av Martina Haag. En svensk kjendis blir forlatt av sin like kjente mann til som falt for en kollega. Måten hun fant ut av mannen var utro ble utgangspunktet for boken, som var kjedelig og dårlig.


Årets skuffelse:
Vær snill med dyrene av Monika Isakstuen. Enn bok som ble svært omdiskutert blant bloggere, og som vant Brage-prisen for beste roman. Jeg syntes denne boken var en stor skuffelse sammenlignet med hennes forrige bok, og historien falt heller ikke i smak hos meg.

Årets overraskelse:
Alltid tilgivelse av Anne B. Ragde. Ikke nødvendigvis fordi boka var så god, for den var bare OK. Men fordi det kom en ny bok om Neshov-folka, det trodde jeg ikke. Boken avsluttet slik at det er lett å forstå at det kommer flere historier fra Neshov-gården på Byneset.

Kommentarer

  1. Godt nyttår Gro! Jeg er så enig med deg ang. bokhøsten og boken du holder frem som den beste, den likte jeg veldig godt jeg også, og durer nå i gang med hele Hamsuns forfatterskap. Har din "versting" på lur, men legger den pent vekk etter å ha sett hva du synes. Jeg er også enig med deg ang. Isakstuen og Ragde, så denne gangen var vi helt på linje. Ønsker deg et flott nytt leseår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Min "versting" trenger du ikke å bruke tid på, den var dårlig :) Men det er ikke alle bøker som er like gode i løpet av et år, men moro at vi er enige om det meste :)

      Godt nytt år til deg også :)

      Slett
  2. Begynner på Selma sin bok i kveld siden jeg så at det var årets beste bok for deg, ellers er jeg stort sett enig med deg når det gjelder de andre bøkene, kanskje med unntak av årets dårligste- har lest boken og den ble så absolutt ikke noen høydare her heller men jeg har lest noen som var hakket verre for å si det sånn.

    Ønsker deg et riktig god nyttår,Gro og håper du får mange fine lesestunder i året som nettopp har startet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er spent på hva du synes om Selma sin bok, den er veldig lettlest da, så det går fort, men den er spennende og god:) Jeg har lest noen færre bøker enn deg, og noen bøker har jeg lagt bort fordi jeg ikke likte de, derfor ble "svenskeboka" den dårligste :(

      Slett
  3. Så kjapt og greit kan ein oppsummere bokåret. Bra!
    Eg noterer meg (på nytt) Hennes løgnaktige ytre.
    Ynskjer deg eit strålande leseår i 2017!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år til deg også Berit! Ja så enkelt kan det gjøres, har kjørt denne kavalkaden i mange år så det kommer jeg til å fortsette med :)

      Slett
  4. Hoho, Haag-boken har jeg helt fortrengt. Makan til bortkastet tid.

    For øvrig satser jeg alt på at Hamsun/Munch-boken får nok nominasjoner til å komme på kortlisten til Bokbloggerprisen. Den SKAL leses :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den Haag boken var bortkastet tid.

      Jeg håper også at Munch/Hamsun boken kommer på kortlisten, den er så god :) Og jeg vil lese den en gang til!

      Slett
  5. Godt nytt år Gro!
    Selma Aarøes bok er blant de beste, det synes jeg også. Men hvilken som topper tronen har jeg ikke helt bestemt meg for enda...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er spent på hva du nominerer Anita, for du har lest så utrolig mye! Blir spennende med nomineringen uansett :)

      Slett
    2. Ja, det er jeg også, selv om jeg har noen helt klare favoritter. Men noen blir det vanskelig å velge blant, særlig i romanklassen, så det spørs om det blir syv der, eller kun de jeg liker aller best..
      Rekkefølgen er også enda uklar for meg. Tror jeg har top tre i åpen klasse klar.

      Slett
    3. Jeg kommer nok til å ha syv romaner klare til nominering, for første gang faktisk. Men i åpen klasse er det verre, der er det ikke så mange å velge blant de jeg har lest.

      Slett
  6. Riktig godt nytt år, Gro! Så fin oppsummering du har skrevet. Jeg kjenner at jeg gjerne vil lese boken om Munch og Hamsun etter å ha lest det du skriver her.

    Måtte 2017 by på mange gode leseropplevelser for deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år Mari, og ja den Munch/Hamsun-boken er god. Jeg håper den kommer på kortlista slik at mange får lest den i 2017.

      Håper 2017 blir like bra som 2016, for det var mange gode bøker i år altså :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri