Et norsk hus av Vigdis Hjorth

Jeg fikk boken "Et norsk hus" av Vigdis Hjorth til jul og nå er den lest. Og som "Arv og Miljø" likte jeg også denne boken godt.

I denne boken er det Alma som er hovedpersonen, hun er noen- og tredve år og skilt når boken starter. Hun kjøper seg et hus ved skogen med utleiemulighet, ikke så langt fra der eks-mannen bor. I dette huset kommer sønnen og datteren til å bo annenhver uke. For å ha litt bedre råd i hverdagen, leier Alma ut leiligheten. I begynnelsen var det korte perioder utleierne bodde der, men så flyttet et polsk par inn.

Alma selv lever av å lage faner eller tepper på bestilling, som enten brukes i 17-mai tog eller utstilling i diverse offentlige hus. Hun lever og ånder for jobben sin, og føler en tomhet når jobben er ferdig.

Det er en bok hvor Alma bruker mye tid på å irritere seg over de polske leietagerne. De bruker for mye varme og varmt vann som går utover Almas økonomi, og de vil ikke høre når hun ber dem om å redusere bruken litt heller. Hun har en kjæreste som hun holder litt på avstand, da hun ikke vil være med på kjæresteturer eller parmiddager, men de holder sammen for det. 

Det er lett å se Alma som den norske og den polske leietakeren som utlendingen, og her viser Vigdis Hjorth at vi er nok ikke så fordomsfrie som vi ønsker å være. For Alma bruker mye av tiden sin til å irritere seg over den polske, og har så absolutt fordommer mot henne, der hun innimellom prøver å komme seg inn i leiligheten for å se hvordan det er der. Hun irriterer seg også over at leietakerens bil står parkert på plenen og at trampolinen er montert på plenen.

Jeg synes "Et norsk hus" er en god bok, og skal lese flere bøker av henne utover året.

Andre bloggere som har lest boken er: Anita, TineLena og Randi.

Kommentarer

  1. Artig at noen av oss leser andre Hjortbøker ifb med samlesingen. Jeg skal lese Tredje person entall, den er neste på leselista. Tviler dog på at jeg blir ferdig før mars.
    Angående Det norske hus så forventet jeg vel at den skulle være mer sjokkerende/overraskende enn den var. Men den viser jo et bilde, og etter mitt skjønn er det ikke så unormalt eller uvanlig det Anna føler/tenker.
    Takk for link!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ønsket meg Vigdis Hjorth bøker til jul og fikk ei. Men jeg skal lese flere av henne. Arv og Miljø skal jeg også lese senere i år. Det Alma føler er ikke uvanlig, men jeg likte historien og måten Hjorth skriver på.

      Og selvsagt linker jeg 😊

      Slett
    2. Ja, hun skriver godt og er generelt en modig forfatter.
      Jeg likte også Snakk til meg og Hjulskift godt av henne, samt Arv og Miljø selvsagt.:)

      Slett
    3. Hjulskift skal jeg lese også, en gang i løpet av året 😊😊

      Slett
    4. Jeg har Hva er det med mor og Leve Posthornet ulest av henne i hylla enda. Skal få lest dem i løpet av våren.

      Slett
  2. Ser du likte denne ja. Leste den for et par år siden. Ga den faktisk terningkast 5. Vigdis Hjorth er en solid forfatter, så å si alle bøkene hennes er gode.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi, da skal jeg sjekke omtalen din og linke den inn også. Tro ikke jeg rekker det i dag, men i morgen. Liker de første bøkene jeg har lest av Hjorth og gleder meg til å lese flere 😊

      Slett
    2. Min favoritt har vært "Snakk til meg" - men mulig Arv og miljø har tatt favoritt-plassen nå.

      Slett
    3. Den har jeg planer om å lese i år Randi 😊 Snakk til meg altså.

      Slett
  3. Juhuu til all denne planlagte vigdislesinga. Hun har virkelig året sitt iår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Juhuuu, og stay tuned, i morgen kommer en ny omtale, da "Gjennom skogen". Autopublisering er gøy :)

      Slett
    2. He, he.....har stort sett lest alt som kommer fra henne jeg etter hvert - i hvert fall helt siden Drama med Hilde i 1987 - vel, barnebøkene hennes har jeg ikke lest - det var vel det hun startet med først på 1980-tallet.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri