Jeg vet hva du driver med av Jakob Arvola

Jeg husker den forrige novellesamlingen som Jakob Arvola kom med, ikke fordi jeg leste den selv, men fordi mange bloggere leste og likte den. Derfor spurte jeg forlaget om et leseeksemplar da denne novellesamlingen kom ut.

Novellesamlingen består av ni noveller, og det er veldig forskjellige. De har ikke den samme åpenbare røde tråden som novellesamlingen til Rønnaug Kleiva.Omslaget er sukkersøtt og fint i rosa, men korset på toppen, luka som er åpnet og sprekkene i bunnen gir et inntrykk av at dette er noveller som handler om død, flukt og en fasade som sprekker. Det var Ellikken som satte meg på tanken om omslaget med denne fine anmeldelsen.

Novellene handler om gjennomsnittsmann og -kvinne i Norge, men selvsagt satt litt på spissen.

Det er en novelle om en ung jente som går til en psykolog som drikker gin under samtalene. Jenta går dit fordi hun ønsker å finne ut hvorfor hennes søster forsvant. Vi som leser får i novellen et inntrykk av at søstra som forsvant er blitt misbrukt av et familiemedlem, og at svaret på gåten kan ligge der.

En annen novelle handler om en ensom dame som mister jobben sin som resepsjonist. Hun kjøper seg en papegøye på loppemarked, men ender med å levere den på et annet loppemarked senere, for hun ikke like selskapet av papegøyen.

En novelle handler om en mannlige barnehageansatt som besøker sin senile mor, og er en omsorgsfull barnehageonkel om dag (til en viss grad omsorgsfull). Og når barna har bygget ferdig sandslottene og har gått hjem, så sparker han dem sønder og sammen og spytter i dem i et vilt raseri.

En novelle handler om et par som snakker om dagligdage ting. Og mens mannen svarer sin kone så skriver han rasistiske kommentarer på nettet, som igjen blir slettet av nettadministratorer med en gang.

Det er også en novelle om en organist som har store drømmer, hvor forfatteren fletter inn kommentarer som han har hentet fra nettet. Den gjør også inntrykk.

Novellesamlingen er god, språket er lett å lese og handlingene er lette å kjenne igjen. Men dessverre brant ikke denne novellesamlingen seg fast i hukommelsen som jeg håpet. 

Flere bloggere som har lest boken er Anita, Elisabeth, Ann Christin og Leserommet. Takk til Vigmostad & Bjørke for leseeksemplar.

Kommentarer

  1. Fikk melding i dag fra biblioteket at denne ligger klar til meg, så nå gleder jeg meg ekstra til å hente den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da gleder jeg meg til å høre hva du synes om den Tine :)

      Slett
  2. Jeg må alltid sukke litt henført når jeg ser det coveret, syns det er helt genialt!

    Ellers: Jeg forstår hva du mener når du skriver at novellene ikke brenner seg fast i hukommelsen. Jeg husker ikke handlingen noe særlig jeg heller. - Men jeg glemmer ikke alle tankene boken fikk meg til å tenke.

    Takk for lenke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, coveret er nydelig og genialt, men det var du som satte meg på tanken på å se grundig på det. Det var mye jeg ikke tenkte på ved første øyekast.

      Selvsagt må jeg linke :)

      Slett
  3. Ser vi har hatt litt samme opplevelse av boka. Novellene var fine, men jeg sliter med å huske noe av dem nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fort lest og fort glemt - dessverre.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri