Um sakne springe blome av Catherine Blaavinge Bjørnevog

Denne lyrikkboken "Um sakne springe blome" av Catherine Blaavinge Bjørnevog er kortlistet til Bokbloggerprisen i åpen klasse. En lyrikk-bok mange bloggere har trykket til sitt bryst og snakket varmt om, og jeg gledet meg til å lese den.

Lastet den ned på e-bib tidlig i april, men klarte å bli ferdig med denne denne uka her. Innimellom har jeg lest en biografi og historien om Alberte, men allikevel det tok tid. Jeg leste høyt og syntes det gikk greit, for språket er en blanding av gammelnorsk, dialekter og litt nynorsk. Men etterhvert mistet jeg grepet om historien og det hele ble litt for sært og spesielt for meg. 

Jeg skjønner at det er en mor som lengter etter mannen sin og barna sine om hun har mistet, enten ved fødsel eller senere. Det hele er dystert og trist, og som sagt jeg mistet taket på historien.

Eli og Beathe har hatt ansvaret for samlesingen, og de to har gjort en formidabel jobb. De har nærmest holdt oss andre bloggerne i hånde og guidet oss gjennom boken, og det gjennom bloggene sine, Facebook og Instagram. Allikevel holdt ikke dette for å bergta meg.

Flere omtaler på Norske Bokbloggere. Bildet har jeg lånt av Samlaget.

Kommentarer

  1. Sånn er det bare; tid og sted og smak og behagelig:-) Uansett veldig glad du gjorde et forsøk. Å spre budskapet om boken har jo vært vårt overordnede mål. Takk for rosende ord :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har snakket om det i komiteen om hvor flinke dere har vært, du og Beathe. Jeg har digget å følge med på dere :)

      Slett
    2. Ja, Elikken/Beathe har re-oppfunnet samlesinga. De bør settes på ALLE bøker til neste år. Mer enn det har jeg forløpig ikke å si om UM UM (som jeg kaller den i mitt stille).

      Slett
    3. Enig med deg Ingalill, de kan ha ALLE samlesingene heretter, for dette blir som å hoppe etter Wirkola :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri