Piken på toget av Paula Hawkins

Da har jeg lest enda en bok jeg fikk til jul. Det er flere år siden denne kom ut til jul, men det er først nå i mai at jeg har lest den, og jeg likte den den godt. "Piken på toget" lignet veldig på "Flink pike", men denne var litt strammere redigert. Det var ikke for mange omveier som var unødvendige før morderen ble avslørt.

Piken som sitter på toget er 34-årige Rachel. Hun fikk sparken fra jobben i et PR.byrå da hun dukket opp full på et møte, men flau over å innrømme det ovenfor hun som hun leier hybel med, tar hun toget som vanlig til byen. På togturen ser hun et par hun døper Jess og Jason, som ser lykkelige ut. En dag ser Rachel at Jess kysser en annen mann, og bare noen dager etter blir hun meldt savnet.

Jess heter egentlig Megan, og Jason heter Scott. Vekselvis får vi høre Rachel historie fra Megan forsvinner, og Megans historie et år før hun forsvinner og til forsvinningen. I tillegg kommer den nye kona til Rachels eksmann inn i fortellingen også, For Rachel klarer ikke å gi slipp på eksmannen sin og ringer de støtt.

Dette er en god krim. Kanskje ikke så overraskende slutt, uten at det ødela. Paula Hawkins skriver lett og uanstrengt og det at det er tre forskjellige personer som forteller mestrer Hawkins veldig godt. Boken er filmatisert, men den har jeg ikke sett og jeg føler ikke ikke for det. 

Mange bloggere har lest og blogget om boken, for å ikke glemme noen så linker jeg ikke, det er bare å google :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri