Takk, ganske bra av Vigdis Hjorth

"Takk, ganske bra" er en av fire bøker jeg fikk av Elisabeth tidligere i vår, og er den første jeg har lest av de fire. Denne boken kom ut i 1998, men jeg har ikke hørt så mye om denne Vigdis Hjorth boken, og det er nok en grunn til det. For denne var bare OK.

Det er en bok med tre historier om kvinner som lever veldig forskjellige liv. Jeg vil si at dette er en slags novellesamling. Den første historien om Anne Beathe Dahl som er hjemmeværende advokatfrue med sine i-landsproblemer oppdaget at verden gikk i knas da hun fikk et anonymt brev hvor det sto at hennes mann var utro. Fra og med da var hun opptatt av å vise hvor lykkelig de var og fortelle alle at hun var gravid. Denne historien var morsom og fornøyelig.

Den andre historien om advokat Lotte Heier som skal gifte seg, men er utro med en lege som hun stikker av med var lang. Men allikevel så var den ikke superlangtekkelig, selv om det ikke skjedde stort og Lotte virket anonym.

Siste historien er om en oversetter som heter Nina Birgitte Hansen, som lever et vanlig rutinemessig liv med mann og barn i Ekebergåsen. Men plutselig ender hun i sentrum for valgkampen, men akkurat hvordan vet jeg ikke, annet enn at hun deltok i en paneldebatt med en politisk parti som var litt alternativt. Denne historien syntes jeg var kjedelig og intetsigende og derfor fikk jeg ikke med meg alle detaljene.

Vigdis Hjorth skriver bra, men ikke alle bøkene hennes fenger meg. Dette er den fjerde Hjorth boka jeg har lest, og den dårligste, men herfra går det nok bare oppover. Ingalill leste også boka, for flere år siden.

Kommentarer

  1. Har du tenkt å lese alle av Hjorth siden du leser hennes kjedelige bøker? Eller kanskje Elisabeth ikke syntes den var kjedelig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har tenkt å lese så mye av Vigdis Hjorth som mulig i år ja, det er liksom hovedprosjektet mitt. Og det var spesielt den siste historien som var veldig kjedelig. Den første var morsom og underholdende, mens den andre hadde en handling hvor jeg ønsket å vite hvordan det gikk. Men den tredje historien ga meg ingenting.

      Slett
  2. Denne har jeg ikke lest - merkelig nok. Fint med innspill om bøker av Vigdis Hjorth, som jeg syns er veldig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Vigdis Hjorth er bra, og jeg har likt de andre bøkene jeg har lest av henne. Men denne likte jeg ikke altså, men en kan jo ikke like alle bøkene til en forfatter uansett tenker jeg.

      Tror boken har kommet ut med nytt omslag nå, siden hun ble så populær etter "Arv og miljø". :)

      Slett
  3. Dette er faktisk en av Hjorthbøkene jeg ikke likte så godt. Den første historien var ok, men de 2 andre u-bemerkelsesverdige. It happens -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg oppdaget din anmeldelse da jeg syntes den 2.novellen var litt kjedelig, selv om jeg på en måte likte handlingen allikevel. Men igjen, en kan ikke like alle bøkene til en forfatter en liker godt, sånn er det bare :)

      Slett
  4. Ups - en av mine uleste Hjorth i hylla. Hjorth kjedelig? Humm... nesten så det frister å la den krype oppover på lista bare pga labre omtaler. Akkurat nå har Anita overbevist meg om at fransk krim er greia å lese, men etterpå? Kanskje jeg rett og slett må teste ut denne Hjorth'en :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Marianne, les den og blogg om den, vil veldig gjerne høre hva du synes. Og det var spesielt den siste historien som var kjedelig, men det var labre greier i forhold til det andre jeg har lest av henne :)

      Fransk krim holder jeg meg unna foreløpig, holder med Piken på toget som jeg fikk til jul, den er ekkel nok :)

      Slett
    2. Syns du Piken på Toget er ekkel så bør du holde deg borte fra Minier sin Hvis Helvete Var av Is... Ja Hjorth skal leses. Når tiden strekker til :)

      Slett
    3. Tror jeg holder meg unna Hvis helvete var av is, jeg er litt for skvetten av meg :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri