Hysj av Vigdis Hjorth

"Hysj" er min fjerde bok av Vigdis Hjorth i år, og den mest erotiske vil jeg si. Hovedpersonen er horen Henny som er mye alene og ikke snakker med kundene sine. Men en dag oppdager hun hvem den ene kunden er, og begynner å spionere på han og kona, samtidig som han er kunde hos henne.

Først er det uskyldig spionering, men sener beveger hun seg inn i hagen, deretter huset og hun åpner posten deres. Hun blir nærmest besatt av kunden og hans familie, og det får fatale følger på slutten. 

Dette er en liten bok, som jeg brukte litt tid på. Det er ingen dialoger men observasjoner av Henny og hennes hverdag, hvor hun har ingen kontakt med mennesker, utenom sine kunder. Hun har en sønn på 12 år, som hun sender brev til, men det utsetter hun i det lengste når hun fikk denne besettelsen av kunden.

Vigdis Hjorth skrev denne roman for over 20 år siden, og det er en slag thriller roman. Det er en spenning som ligger og dirrer i luften, og som kommer til overflaten mot slutten. Jeg likte bedre "Arv og miljø" og "Et norsk hus", men det er morsomt å lese de forskjellige bøkene til en så produktiv forfatter som Vigdis Hjorth.Takk til Elisabeth for bok. Og les også Mariannes omtale av boken her.

Kommentarer

  1. Endelig noen som har lest Hysj :) Jeg likte den svært godt. Jeg må ha vært i det poetiske hjørnet da jeg skrev om boka, for da jeg sjekket egen omtale nå har jeg skrevet "Det er en nydelig bok om ensomhet. Den er som et poetisk landskapsmaleri." Så jeg har nok likt den noe bedre enn deg.
    Syns det fine med Hjorth er, at selv om de aller fleste bøkene handler om kvinner så er de så ytterst forskjellige. Bøkene altså, OG kvinnene. Selvbiografisk eller ei :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte den ikke så kjempegodt, dessverre. Men jeg er enig med deg i at kvinnene som Hjorth skriver om er svært forskjellige - i alle fall i de bøkene jeg har lest så langt. Og det er spennende og intressant å lese.

      Du var litt poetisk i omtalen din, men det var en fin omtale Marianne :) Og faktisk den eneste son jeg har funnet så langt, så dette er nok en litt smal Hjorth bok på flere måter.

      :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri