Skinnet bedrar av Agnes Lovise Matre

Tidlig i sommer leste jeg Skinnet bedrar av Agnes Lovise Matre. Jeg hadde fått med meg at denne boken har fått ganske god omtale og ble nysgjerrig, og måtte pent "stille" meg i kø, for det var mange som ville lese den. Og det er ikke rart, for dette er en god bok.

I idylliske Øystese i Hardangerfjorden forsvinner lille Anders på seks år, men gutten blir ikke meldt savnet av sine seks år eldre søster Ina og sin alkoholiserte far før dagen etter. Lensmannen Bengt Alvsaker som hadde fått besøk av sin egen sønn på ti-elleve år for å bli kjent med han, måtte allikevel prioritere jobb. Og litt også fordi han hadde sett Anders om morgenen den dagen han forsvant og han var i tillegg nabo til gutten.

I leteaksjonene som pågår for å finne gutten kommer forskjellige hemmeligheter til overflaten i den idylliske bygda. Hvem kan en stole på? Hvem har forvoldt guttens død? Og hvem ville den lille søte gutten så vondt at de tok livet av han?

Alle disse spørsmålene rulles opp sakte men sikkert, og Matre makter å holde på spenningen ut boken. Jeg var ikke sikker på hvem morderen var og det er alltid bra for meg, for jeg føler meg lurt hvis jeg finner ut av det tidlig. Matre har mange personer, politibetjenter og etterforskere å holde styr på, men det blir aldri rotete. Boken anbefales.

Boken er en bloggfavoritt og du kan lese andre omtaler hos: Anita, Bjørn, Marianne, Tine
Åslaug blant annet. Bildet har jeg lånt fra Gyldendal.
Skinnet bedrar

Kommentarer

  1. Ja, sant dette er spenning på høyt plan? Takk for lenke, som du vet likte jeg boken veldig godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest bedre krimbøker, men en absolutt en god bok som jeg anbefaler videre :)

      Slett
  2. Denne likte jeg og jeg burde snart få skrevet om den. :-) Takk for påminnelse :-)

    SvarSlett
  3. Takk for link. Likte denne som du vet. Jeg har sansen for krim som ikke er spekulativ også, og Skinnet Bedrar gir en god balanse blant krimmen jeg leser. Matre har et godt språk syns jeg, selv om det aldri blir heseblesende stemning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Aldri heseblesende, men bra allikevel. Selv om jeg liker krim som Harry Hole langt bedre.

      Men lovende fra Matre og det er bare å glede seg til flere bøker fra henne :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri