Tre vegar til havet av Brit Bildøen

Midt i uka så jeg at denne boken av Brit Bildøen var ledig på e-bib, så da lastet jeg den ned. Mye på grunn av at jeg likte hennes forrige bok ganske godt også. 
Det er tre fortellinger, "Eksilet", Kroppen" og "Staten" som utgjør denne historien. I begynnelsen virket det som om det var tre forskjellige kvinner. Men jeg skjønte etterhvert at det var den samme kvinnen.

Den ene historien handler om kvinnen som får avslag på slag om å adoptere et barn fra Kina. det var på grunn av alderen til ekteparet og de hadde stått fire år i adopsjonskø.

Den andre historien handler om en kvinne som forfølger saksbehandleren sin. Hun stjeler nøkkelen og låser seg inn huset til saksbehandleren og til slutt går det så langt at politiet kommer på døren. 

Den siste historien handler om en en kvinne som har bosatt seg i et havgap med hunden Isa og jobbet med ring-merking av fugler.

Boken var bra, den tegner et bilde av en kvinne som er desperat, selv om det er kvinne nr 2 som er bildet på galskapen som avslagene som kvinne 1 fikk. Mens kvinne 3 hadde på en måte flyktet fra livet sitt og ville ikke bli påminnet om det som hadde skjedd (slik jeg tolker det).

Boken er troverdig og trist, og Bildøen skriver bra, men historien griper ikke helt tak i meg, kjenner at det er litt på det jevne.

Kommentarer

  1. Veldig kjekt å lese dine tanker om boken. Jeg har ikke lest den selv, for tiden føler jeg at det er mange historier om kvinner som sliter, sånt går vel i bølger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror temaer går litt i bølger, og akkurat når er mange bøker om kvinner som sliter ja. Uansett synes jeg det er fint p ha lest denne, siden den var godt likt på tampen av fjoråret :)

      Slett
  2. Denne var eg begeistra for!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne ble litt for kjedelig for meg, dessverre.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri