Tjenerinnens beretning av Margaret Atwood

Fordi Elida har startet med 1001-lesesirkel, om tidligere var noe Line driftet, så kastet jeg meg på mars utfordringen som var å lese en 1001 bok skrevet av kvinner. Hedda, som driver bloggen Boktanker, har en kategori i mars i sin lesesirkel om å lese en bok fra bokhylla av en forfatter som ikke kommer fra Europa, så også der har jeg et kryss.
Men dette er en spesielle bok, en såkalt dystopi, som kom ut i 1985, men som de siste årene har blitt aktuell igjen på grunn av filmatiseringen av HBO og også måten Donal Trump driver sin politikk, men å ønske å sette opp en mur mellom USA og Mexico.

Hovedpersonen er tjenerinnen Offred som bor i et hus med et barnløst par og deres tjener, der lever hun for å bli gravid med mannen og være rett og slett en fødemaskin. Kan hun ikke bli gravid så kan hun rett og slett bli hengt i verste fall, men også stemplet som Ukvinne,

Det er ganske tøffe kår Atwood tegner opp, og kvinnene har ingenting de skulle ha sagt, og får ikke ha egne penger eller gå i egne klær. Vi hører om livet som tjenerinne, men også livet før dette begynte blir beskrevet av Offred, da hun var gift med Luke og hadde et barn og en jobb. 

Boken var tøff å lese og jeg brukte 1 1/2 uke på denne, selv om den var litt over 300 sider. Jeg syntes det var en vanskelig bok å lese til tider, selv om handlingen er oppdiktet.

Flere 1001-bøker på siden hos Elida her.

Kommentarer

  1. Denne har jeg også lest, og jeg likte boken godt. Spennende å lese en type bøker en ikke leser så mange av :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, noen ganger er det godt å utfordre seg selv med å lese noe annet enn det en pleier. Jeg liker best krim og vanlige romaner, så dette var noe nytt for meg.

      Slett
  2. Har vurdert å lese på nytt, helt siden serien kom, men tiden strekker ikke til. Husker den som skummel og ekkel, og jeg leste den lenge før Trump -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Historien var litt ekkel og litt skummel. Offred (tjenerinnen) kunne ikke stole på noen. Mulig jeg kommer til å gjenlese den en gang, for dette er en sånn type bok :) Har funnet fram Røverbruden, så nå vet jeg hvor den er :)

      Slett
  3. Den er så god! Om enn litt røyndomsnær akkurat nå... Brukte veldig lang tid på boka sjølv, men absolutt verdt det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig bra bok! Absolutt verdt å bruke litt tid på :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri