Heksen av Camilla Läckberg

Nå i forbindelse med påsken og Heddas boksirkel Bokhyllelesing, så tok jeg frem den tiende krimboken som Camilla Läckberg har skrevet om Erica Falck og Patrick Hedström. Hun forfatter, han politimann, men tilsammen (og med Patricks kollegaer), så løser de alle slags kriminalsaker i Fjällbecka.
Denne gangen er det en 4 år gammel jente som blir funnet drept, på nøyaktig samme sted som en fire årig jente for 30 år siden. Begge bodde de på samme gård, og begge var det like kvikke. I tillegg så ble to jenter på 13 år dømt for mordet for 30-år siden. Den ene, Helen, bor fremdeles på hjemstedet, mens den andre, Marie, er en filmstjerne som vender tilbake for første gang på 30 år. Er det det tilfeldig? Og Erica skal skrive om det gamle mordet, og leter selvsagt etter paralleller.

Dette er en bra kriminalroman, for samtidig som ugjerningen rulles opp, så får vi høre om privatlivene til de rundt ekteparet Falck/Hedström, og det er alltid morsomt å lese. Det jeg derimot har en innvending til, det er alle tilståelsene som kom i denne boken. Boken er på 600 sider, og den kunne han tålt å blitt kappet ned for å gjøre den enda bedre mener jeg. 

Litt i overkant ble det å trekke inn stor-politikk med innvandrings-problematikken som er i Sverige. Det ble litt vel mye og litt påtatt for meg, da denne kriminalromanen kunne ha vært like bra uten.

Noe annet som kom med i denne boken er en tredje parallell-historie om heksebrenning, og det var faktisk interessant, og ga historien en ekstra dimensjon.

Det er mange bloggere som har lest denne og det er bare å google i vei, det blir litt synd å plukke ut noen blant så mange, Men har en lest de andre bøkene så er denne et must. 

Kommentarer

  1. Dette var den siste Lackbergboka jeg leste. Hvor mange flere har kommet. 2 til? Føler jeg burde lese, siden jeg har lest hele serien, men vergrer meg, synes kvaliteten er litt ymse, og spesielt de siste bøkene har irritert mer enn gledet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er den siste boken med Falck/Hedström som er kommet på norsk. Jeg har lest alle også, men likte denne ganske godt, for jeg var litt lei en stund. Det ble litt mange bøker med disse to, men når jeg hadde en god pause så ble bøkene bedre 😊

      Slett
  2. Denne likte eg ganske godt, men det var eit forsøk på å dytta inn vel mange element på litt for mange sider. Eg er samd med deg i at ho godt kunne vore spissa litt. Men akkurat den serien byr som regel på grei krim, eg likar Erika Falck og Patrik Hedström så godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker også Erika og Patrick, men jeg leste mange litt for tett og ble litt lei historiene en tid, men denne likte jeg svært godt. Men å kutte ned på noen element så hadde boken blitt enda bedre, mener jeg :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri