Svikne dagar av Elena Ferrante

Altså, dette er den første boka jeg har lest av Elena Ferrante og la meg si det med en gang, jeg ble ikke skuffet. Denne boken var en av mange på Mammutsalg, og jeg er veldig glad jeg kjøpte denne.

Boken handler om 38-årige Olga, som lever et familieliv i Italia med sine to barn på ti og sju år og mann Mario. Når boken starter så begynner det med at Mario vil skilles, han har funnet seg en ny kvinne.

Etterhvert kommer det frem at det er ei ung jente på 20 år som Mario var privatlærer for, for fem år siden. Det gjorde dette ekstra tungt for Ola, som nå ble sittende med to unger, en hund og alt det andre som følger med i en husholdning.

Og en varm sommerdag i august, noen måneder etter bruddet er det i ferd med å gå aldeles galt, da sønnen blir feber syk og hunden dør av forgiftning og hun ikke greier å åpne døra ut av leiligheten. Hun blir reddet av naboen sin, som ringer på og lurer på om alt er OK.

Fra den dagen slutter Olga å synes synd på seg selv, men heller jobber med å ta vare på barna og leiligheten, og får seg en jobb og livet på fote igjen. I tillegg ordnes en ordning så barna får se sin far (noe jeg stusset på i begynnelsen av bruddet).

Boken er god. Språket flyter lett, Olga er vanskelig å bli klok på og da den varme dagen i august holder på å ta knekken på dem, så holder leseren pusten også. Det er en usentimental bok om samlivsbrudd og en føler med Olga, samtidig som en ønsker at hun skal ta seg sammen.

Handlingen varer bare i et halvt års tid, men forfatteren klarer å la Olga utvikle seg på den tiden.

Boken er lest av mange bloggere, og noen av de jeg vil dra frem er: Tine, Ingun, Rose-Marie, Randi, Åslaug, Ann Helen.

Kommentarer

  1. Sjokkert over hvor mange bloggomtaler denne har fått.
    Må ha vært ifjor da jeg (nesten) ikke fulgte med på noe.
    Har kun lest Napolibøkene. Fint at resten av bøkene hennes får like god mottakelse. Da har jeg noe å glede meg til. (selv om historien høres litt traurig ut)..

    SvarSlett
    Svar
    1. Svært mange har likte denne, og det er ikke rart når en har lest den. Tror mange kom i slutten av 2017 faktisk, uten at jeg husker det helt sikkert. Historien i denne boken er trist, men det er så godt skrevet, der ligger nøkkelen Ingalill 😊

      Slett
  2. Sant denne er bra? måtte lese min egen omtale igjen, og ser at jeg var temmelig ellevill. Takk for lenke Gro!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig bra bok dette Tine! Og ja, du var ganske så ellevill, det er også helt sant :) :) Har begynt med linking også. Tok litt tid å komme inn i blogge-tralten, men å er jeg virkelig på gang igjen, så da linkes det vet du :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri