Havfruen av Camilla Läckberg


Nå har jeg lest ferdig siste av Camilla Läckberg's bøker, som er oversatt til norsk. Og dette er kanskje den beste...På bakomslaget står det:

Magnus Kjellner er lykkelig gift og far til to, han forvinner sporløst i Fjällbacka. Tre måneder senere blir han funnet fastfrossen under isen, med merker etter vold. Det blir dessuten kjent at en av vennene hans, Christian Thydell, i mer enn ett år har fått anonyme trusselbrev. Christian står foran sitt store gjennombrudd som forfatter, og på lanseringsfesten for romanen "Havfruen" får han enda et anonymt brev. Han bryter sammen og viser brevene til Erica Falck, som har hjulpet han med manuskriptet. Christian nekter å gå til politiet, men Erica smugler med seg ett av brevene og viser det til sin mann politimannen Patrick Hedström som mener at det finnes en sammenheng mellom forsvinningen til Magnus Kjellner og brevene.

Også i denne romanen er det to historier som flettes sammen, en som har handling lengre tilbake i tid, og en som handler om etterforskningen av forvinningen til Magnus Kjellner. I denne romanen er det er mer "skummel" stemning enn i de andre, en føler uhyggen ganske raskt. Og Läckberg greier å holde på spenningen helt til slutt, denne gangen også.

Men nå må jeg vente på forfatteren, hun skal komme med en bok som heter Fyrvokteren. Og med tanke på avslutningen på denne boken, så gleder jeg meg (eller gruer meg) til å lese fortsettelsen...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri