Persepolis


Helt siden jeg leste om denne filmen hos Mettemor og siden Knirk (hun skriver om boken) så tenkte jeg at den må jeg se, og nå har jeg lånt den hos den nevnte Mettemor og i dag har jeg sett den.

Filmen handler om Marjane, som vokser opp i Iran på slutten av syttitallet da hun er rundt ni-ti år. Vi ser hvordan der er å vokse opp i Iran og krigen mot Irak gjennom Marjanes øyne. Foreldrene sender henne etterhvert til Wien for å bekytte henne. Vi ser kulturkonflikter oppstå og at Marjane er ensom ute i Europa, og lengter hjem. Hun kommer etterhvert hjem, men reiser ut av Iran da hun er i begynnelsen av 20-årene.

Denne filmen er bygd på en tegneserieroman som Marjane Satrapi har gitt ut om sin oppvekst, og siden filmen er selvbiografisk er den veldig interessant å se. Og jeg liker egentlig ikke tegnefilmer, eller filmer som er animerte, men denne filmen var så interessant at jeg hengte meg ikke opp i det i det hele tatt!

Kommentarer

  1. Hei.Er enig med deg att når det er en selvbiografisk film da liker jeg den å.Hær på Nordmøre har det vært en grå dag i dag.Håper på å få mange fine høst dager framåver.Ha en riktig fin uke som kommer.Bodil

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke sett filmen enda, men boka var fin!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri