På vegne av venner av Kristopher Schau

Denne boka kostet 159 kroner og er på 92 sider, så det tar ikke den lange stunden å lese den. Og i dag har jeg hatt en feriedag for å handle ferdig julegaver, og satt da på café og leste den. Og jeg likte den veldig godt!!

I fjor før jul leste Kristopher Schau en repotasje i Aftenposten om begravelser som tas hånd om av det offentlige av ulike årsaker, disse begravelsene er undertegnet "På vegne av venner", som ble bokens tittel. Forøvrig liker jeg tittelen og omslaget veldig godt også.

Men forfatteren var jeg litt mer spent på. Likte Kristopher Schau godt i Team Antonsen, men ellers synes jeg hans påfunn er litt for ville. Denne boka derimot viser en annen side av han, og det er en sympatisk side av en mann mange har oppfatninger om.

I ett år skulle han går i kommunale begravelser, men han ga seg etter fire måneder. Grunnen var at han følte at han "falt" ut av hva presten sa under begravelsen, og da var på en måte "oppdraget fullført". Men de begravelsene han var i og som blir beskrevet her, er skrevet på en måte at vi kan føle den tristheten som det må være, når man går inn i et krematorium der det kun står en kiste med en krans på toppen og en prest som holder en preken om den avdøde og en organist som spiller salmene.

Det som gjorde mest inntrykk på meg, var at jeg begynte å tenke på alle som faktisk er ensomme og alene. Den ene begravelsen som Kristopher Schau gikk i, der var begravelsen i april, den avdøde ble funnet i mars, men obduksjon ble gjort og dødstidpukt fastslått til jula. Det synes jeg er bare trist.

Denne boken, eller en essay som forlaget kaller den, anbefales. Og mer om boka kan leses her.

Kommentarer

  1. Denne står på leselista mi. Fin bokomtale!

    SvarSlett
  2. Hei Gro! Dette høres ut til å være en bok av det alvorlige slaget. Spesielt tema.

    Selv har jeg akkurat avsluttet en bok av Gert Nygårdshaug, som heter Mengele Zoo. Også en meget god bok, selv om den inneholder en del groteske handlinger.

    SvarSlett
  3. Hei.Så koselig att du tar deg tid til å lese en go bok nå i disse førjulstider.Regner med att nå er det vell ikke lenge igjen før att turen går hjem til deilig juleferie og gode venner.Det blir sikkert kjekt.Ønsker deg en riktig fin førjulstid videre.Klem fra Bodil..

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri