De hengte revenes skog av Arto Paasilinna

Enda en gang har jeg lest en Arto Paasilinna, og denne boken vil jeg si er den nest beste av de 5 jeg nå har lest i år. Jeg er litt slik at oppdager jeg en forfatter jeg liker, så leser jeg veldig mye av den forfatteren på kort tid. I fjor var det krimbøkene til Camilla Läckberg jeg leste.

Men nå altså: De hengte revenes skog, og først og fremst Oiva Juntunen. Han er yrkeskriminell og stjal til kilo gull, sammen med to andre kriminelle. De ble tatt og satt i fengsel, mens Juntunen gikk fri og beholdt alt gullet selv. Når det nærmer seg tiden for løslatelse av de to andre, så blir Juntunen stressa og flytter inn i en koie i den finske ødemarken.

Oiva Juntunen treffer etterhvert på majoren Remes som har tatt et års permisjon fra jobben og er glad i alkohol, Naska Mosnikoff som er ei 90 år gammel skoltekjerring og reven Femhundrelappen.

Disse personlighetene blir vi etterhvert godt kjent med og det er kostelige og morsomme episoder hele veien. Juntunen er på mange måter en sympatisk kjeltring, men har overhodet ingen samvittighet.

For meg var dette en kort liten bok med mye humor som var god å lese i sommerferien, hvor man føler at en trenger noe lett lesestoff. Og det er nok ikke den siste Paasilinna boken jeg har lest, det er jeg helt sikker på :-)

Kommentarer

  1. Hei.Nydelige bilder fra Nordmøre på innlegget under hær.Tusen takk for tippset for boken.Ha en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri