Den du ringer kan ikke nås for øyeblikket av Lena Niemi

Dette er en av to bøkene jeg lånte på biblioteket og ble med meg på salgsmøte i uka som gikk. For boken i seg selv er ikke tjukk og den inneholder 15 noveller, så da tenkte jeg at denne kunne jeg nok lese ut ganske raskt. Så raskt gikk det ikke - men det er ikke boken sin skyld :-)

Den du ringer kan ikke nås for øyeblikket er en veldig god novellesamling. Handlingen er lagt til en vinternatt i Oslo i 2008, og mobilnettet bryter sammen - og det er en total kommunikasjonssvikt i en bok som handler om kjærlighet, ensomhet, savn og lengsel.

En av personene er f.eks Magnar som legger seg i en sovepose på Karl Johan for å dø, og skal ringe sin sønn og fortelle det. En annen er Frode som må jobbe overtid for å rette opp mobilnettet, og får ikke varslet sin døve kone som er sykelig sjalu. Lille Thea skal besøke sin far som ikke henter henne på Oslo S, og hun får heller ikke tak i han - for mobilnettet er nede.

Det som er utrolig bra, er at alle personene opptrer på en eller annen måte i en annen novelle som en bi-person. På denne måte får en bare lyst til å lese videre, for å finne ut hva som skjer videre. Det er mange cliffhangere, og jeg skulle ønske at noen av de hadde blitt oppklart.

Men alt i alt en veldig god novellesamling og jeg merker at jeg kommer nok å lese flere novellesamlinger fremover. Les også
Stines notaters gode anmeldelse, som gjorde at jeg fikk lyst til å lese denne boken :-)

Boka: lånt på biblioteket

Kommentarer

  1. Den høres virkelig fin ut... jeg leser roman serien min, som jeg får hver anden mdr. :)
    Ha en forsatt fin dag, klem.

    SvarSlett
  2. Hørtes ut som en man kan lese, fin beskrivelse. Har ikke lest mye novellesamlinger, så det kan være grit å prøve.

    Jeg leser mest romaner men liker også reiseskildringer med humoristisk snert :).

    Fin blogg. Kjente sug etter skitur da jeg så innlegget ditt lenger ned :)

    SvarSlett
  3. Hei.Tusen takk for tippset for boken.Ønsker deg en riktig fin Søndagskveld og ny uke.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  4. Du er virkelig på novellekjøret for tia! Har ennå ikke lest Den du ringer kan ikke nåes for øyeblikket, men har lyst til det.

    SvarSlett
  5. Ja Solgunn, jeg er skikkelig på novellekjøret, og jeg regner ed det blir flere også :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri