Grete Waitz

I dag har jeg vært på Grete Waitz minnemarkering på Bislet Stadion - det var en fin markering. Jeg er som tidligere nevnt litt over middels interessert i sport, og syntes det var utrolig trist å lese at Grete Waitz døde av kreft rett før påske. Og etter det har jeg lest mye om henne og sett på det som er av programmer av henne. Og jeg synes hun var et enestående menneske.

Alt hun har vunnet visste jeg: ni seire i New York Maraton, den første verdensmester i friidrett noengang da hun vant maraton i 1983, 5 ganger verdensmester i terrengløp blant annet. Og hun konkurrerte lenge før de strenge dopiongkontrollene ble innført, så da kan en tenke seg hvor mange gull-medaljer hun egentlig kunne ha tatt..., men har selvsagt ingen hensikt å tenke på, men prestasjonene hennes blir ikke mindre av den grunn! Fremdeles innehar hun tre norgesrekorder i friidrett...

Men alt det hun har gjort for å få igang joggebølge i Norge og New York spesielt, det visste jeg ikke. Jeg visste heller ikke hvor stor hennes popularitet var i New York, og presidenten i New York Road Runners var tydelig preget av dødsfallet da hun holdt en rørende tale i dag. Heller ikke hvor mye hun stilte opp i Aktiv mot kreft var jeg klar over.

Og hun var så lite fiksert på å fronte seg selv, det var hele tiden saken hun brant for, om det var jogging og kampen for å få folk opp av sofaen eller om det var kampen mot kreften. Grethe Waitz var en stor stjerne, om enn en beskjeden en, som gjorde veien lettere for andre kvinnelige idrettsutøvere som kommer etter henne. Derfor var det hyggelig at over 1000 mennesker hyllet henne på siste langside på Bislet i kveld.

Kommentarer

  1. Flott av deg å delta i hedringen av Grete Waitz. Jeg visste heller ikke at hun ofret så mye av sin tid til "idrettens fremme".

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri