Karin og Kareem av Mattis Øybø

Mattis Øybøs bøker har jeg oppdaget ved å gå på bakgårdssalg. I 2009 fant jeg "Ingen er alene", ei bok jeg likte veldig godt og i fjor "Alle ting skinner", men den var ikke en like stor leseopplevelse. Og i år fant jeg altså "Karin og Kareem".

Boken starter med at filmen "Huset" er åpningsfilm på en filmfestival i Oslo, og den unge regissøren Kareem er invitert. Han bodde sammen med sine foreldre på Grünerløkka, men er nå bosatt i London. Filmen hans blir av kritikerne tolket som en kritikk til den amerikanske okkupasjonen Irak.

Karin, som studerer fransk og er værmelder på si, sitter også i salen. Hun har blitt sett av over to millioner på internett, på relativt kort tid, etter at hennes eks-kjæreste la ut en sexvideo av dem på nettet.

Karin og Kareem møtes, og bokens handling skjer i løpet av kvelden, natten og morgenen han reiser tilbake til London. Men med tilbakeblikk på hvordan Kareem kom opp med ideen til filmen, og filmingen av den, og om da Karin traff og ble sammen med eks-kjæresten og fortvilelsen etter at hun oppdaget hva han hadde gjort.

Det er ikke bare handlingen som gjør boken god, men jeg synes Mattis Øybø skriver så fint, jeg får hele tiden lyst til å lese videre, selv om dette ikke er en spennende krim-bok. Mattis Øybø gjør karakterene så levende, syns jeg. Og på en måte så ligner denne boken litt på filmen "Før soloppgang".

Les også Jankes bloggpost om boken.

Boka: kjøpt på bakgårdssalg.

Kommentarer

  1. Høres ut som en interessang bok:)

    SvarSlett
  2. Dette var en ukjent forfatter for meg, men høres ut til å være verd å ta med seg. Takk for tips!

    SvarSlett
  3. Desverre så blir det ikke noe av strikketreffet på jessheim den 17. september. Fikk beskjed i dag om at jeg ikke kunne låne/leie lokalene på jobben likevel, desverre. Jeg syns det er kjempeleit, hadde gledet meg til å treffe dere... ;O)

    Høres ut som en spennende bok... :O)

    SvarSlett
  4. Denne ga jeg opp fordi jeg leste den litt her og der. Da fikk jeg ikke greip på den store sammenhengen. Jeg skal lese den en gang senere og da skal jeg lese den jevnlig. Da tror jeg får mer ut av boka:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri