Dødelig applaus av Øystein Wiik

Dette er også en julegave, og denne boken hadde jeg virkelig store forventninger til, og jeg ble ikke skuffet!

"Dødelig applaus" begynner med en forestilling i Operahuset i Bjørvika, Tosca skal settes opp med den kjente tenoren James Medina. I salen sitter også Tom Hartmann og er litt små-irritert. Han skulle ha intervjuet Medina før forestillingen, men det ble kansellert, et intervju som kunne ha berget hans konkurstruede operamagasin.

Midt under Tosca-oppføringen blir Medina drept. Og med dette starter en riktig god krimhistorie!! Tom Hartmann blir nå engasjert av Medinas manager og skal skrive om hans ettermæle i sitt operamagasin, noe som vil gjøre at Hartmann unngår konkurs. Dagen etter sitter journalisten på flyet til Wien og han oppdager allerede da at det er mye som skurrer.

Øystein Wiik skriver så godt om opera, Wien, korrupsjon, hvitvasking av penger at det er en fryd å lese. Jeg trodde virkelig ikke at dette skulle være så bra, siden det er Wiiks debut-bok. Men med små korte kapitler og gode personbeskrivelser så var dette super-spennende.

Les også Bokelskerinnen og Siljes skriblerier sine anmeldelser av boken. Bildet har jeg lånt fra Aschehoug sine sider.

Boken: Julegave.

Kommentarer

  1. Det høres ut som en bra bok:) Jeg leser Nu Jävlär akkurat nå:)

    SvarSlett
  2. Så bra at du likte Dødelig applaus! Jeg har store planer om å lese Slakteren i løpet av året.

    Takk for link, forresten :-)

    SvarSlett
  3. Ulla-Bella, jeg lurer litt på hvordan Nu Jävlar er, har lest positive omtaler av boken.

    Siljebloms, jeg har definitivt lyst til å lese Slakteren av Wiik også, jeg syntes Dødelig applaus var imponerende! Selvsagt linker jeg når jeg finner omtaler andre har gjort :-)

    SvarSlett
  4. Ok - du har overbevist meg, jeg må lese denne. Øystein Wiik kommer til Finnmark internasjonale litteraturfestival så jeg regner meg at jeg kommer til å treffe han der.

    SvarSlett
  5. Så bra Solgunn, at jeg greidde å overbevise deg om å lese denne :-) Og jeg tror ikke du vil kjede deg!! Blir morsomt å hilse på han i Finnmark da, jeg så han som snarest lese fra starten av bok 2 under Litteraturfestivalen i fjor, og den boken virker også veldig god.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri