Min favorittforfatter på bokstaven H

I dag har jeg sittet på kontoret og sett på Anettes boktema og tenkt på om jeg har en favorittforfatter på H, og jeg kom plutselig på Hans Hyldbakk. Dette er en lokal dikter som er kjent over det ganske land, spesielt med diktet Vårsøg som er tonesatt av Henning Sommero. Det er på Surnadalsdialekt, som er min hjemkommune (Bøfjorden er bygda mi), og det er så fint, hør bare på sangen:
I tillegg er jeg veldig glad i sangen "E slåttateja", som er andre video her. Den er trist, men allikevel full av av håp.
Og så til slutt den jeg synes er aller finest: Nordmørsminne. Da får jeg faktisk en klump i halsen.
Dette ble kanskje vel patriotisk, men det er vel lov nå rett etter 17 mai og mens vi håper på at Tooji skal gå videre i Melodi Grand Prix? Jeg vil aller mest kalle det en hyllest til fagre Nordmøre :-)

Kommentarer

  1. Det var nydelig, selv om jeg kommer fra en annen kant av landet :-)
    Ha en riktig fin og solfylt dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Astrid Therese, så hyggelig :-)

      Slett
  2. Så nydelig!! Dette var virkelig dagens fineste overraskelse :) God klem til deg fra meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anette, så hyggelig at du syntes det - selv om det er litt på siden :-)

      Slett
  3. Min oldefar bodde på aldersheim sammen med han, så eg har faktisk hilst på han ;) Hehe Vårsøg er ein sang familien min brukar i konfirmasjon og begravelse osv. er halvt nord- og sunnmøring ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt at du har hilst på han Ida :-) Ja, Vårsøg er en sang som blir brukt i mange anledninger, spesielt av møringer :-)

      Slett
  4. Flott innlegg:) Ha en fin kveld:) Klæm:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, så hyggelig Gråbekka :-) Ha en fin kveld du også!

      Slett
  5. Goody. Lokalpatriotisme er en hjørnestein i norske verdier. Lokale favoritter er de beste favorittene. Bare spør fotballfansen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lokalpatriotisme hører med, og jeg er fotballfan og vet det :-)

      Slett
  6. Så flott innlegg! Vårsøg er nydelig - jeg forbinder den med Sommero, og har ikke hørt om Hans Hyldbakk. Det er alltid moro å lære noe nytt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Silje, Vårsøg er jo mest kjent med Sommero, men dikteren bak Hans Hyldbakk fortjener å bli dratt frem i lyset syns jeg :-)

      Slett
  7. Kjempefint innlegg:-) Ha en strålende fredag:-)

    SvarSlett
  8. Så flott at du trekker frem en lokal dikter!
    Har ikke hørt om ham før :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og han Hans Hyldbakk fortjener at flere har hørt om han :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri