Dukken i taket av Ingvar Ambjørnsen

Gikk forbi Boklageret en dag og så denne og flere pocketbøker på salg, så da tenkte jeg at jeg skulle gin Ingvar Ambjørnsen en sjanse til. Jeg har lest bøkene om Elling for mange år siden og elsket de. I tillegg var denne boken tynn, og så var det krim, midt i blinken for meg etter to tykke bøker.
Men denne slo ikke helt an hos meg. Jeg liker mest at det er en handling, et offer, en gjerningsmann eller -kvinne og til slutt løses ugjerningen av politiet. Slik var det ikke her. 

Det er Rebekka, en kvinne i 40-årene som skal hevne voldtekten på sin søster. Hun drar tilbake til besteforeldrenes hus og terroriserer voldtekstmannen og hans familie. Det hele er ganske mørkt og dystert og jeg vil ikke kalle det krim, men mer en thriller.

Jeg vil ikke si at boken er dårlig, men den passet ikke meg. Og Elling-bøkene de liker jeg fremdeles.

Kommentarer

  1. Aldri hørt om denne jeg, og jeg er da i grunn en Ambjørnsenfan, ihvertfall var jeg det i Hvite Niggere dager. Mest lettet over at dette ikke er en oppfølger til den siste han skrev, den om Sune, forda ville jeg følt meg forpliktet til å lese. Nå kan jeg bare slappe av og notere bak øret, at Gro ikke likte den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var kjedelige saker Ingalill, eventuelt kan du få den på Bokbloggertreffet og så kan jeg høre hva du synes om den :)

      Hvordan går det med treningen? Nye sko og løpebukse er handlet inn så nå gleder jeg meg til å trene videre til 10 for Grethe som jeg skal delta i.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri