Folkelesnad av Agnes Ravatn

Mens Mammutsalget pågikk, så jeg mange poste et bilde av "Folkelesnad" av Agnes Ravatn på Instagram. Og jeg ble med en gang litt misunnelig, for jeg fikk sånn sansen for Ravatn da jeg leste "Fugletribunalet", og gleden var stor da jeg til slutt fant den i bokhandelen. 

Denne boken går veldig fort å lese. Det er en essay-samling over så og si alle ukeblad sjangere som finnes, for Ravatn har delt opp ukebladene i 14 kategorier. Og her skriver Ravatn morsomt over alle ukebladene.

Boken er som sagt delt opp i kategorier og derfor kapitler. Hvert kapitler starter med ukebladforsidene av de bladene hun tar for seg i kategorien. Hun sammenligner og harselerer over alle ukebladene og det er en fryd å lese. Jeg satt og trakk på smilebåndet rett som det var.

Det begynte med de tradisjonelle ukebladene som Norsk Ukeblad, Hjemmet og Allers og avsluttet med kjendisbladene Se & Hør og Her og Nå, en fin måte å binde det hele sammen, hvor matblad, mannfolkblad, jenteblad, interiørblad osv kommer innimellom. Det er ikke så mye mer å si, annet enn at denne var verdt et par timer, for det går fort å komme seg gjennom boken på 210 sider hvor ca 1/4 var bilder av ukebladene. 

Andre bloggere som har lest boken er: Kulturguffen, Janke, Det er boka mi, Nina.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri