Biografi lesesirkel VI - Del 2



Aamodt & Kjus - 35 år som konkurrenter. Og brødre. Av Svein Tore Bergestuen

Denne boken likte jeg. Jeg koste meg mens jeg leste om Aamodt og Kjus oppvekst, harde trening, tøffe renn, store triumfer, tøffe nedturer og lettelsen de følte da de til slutt la opp.

Kjus og Aamodt er født i 1971, og da de slo igjennom på slutten av åtti-tallet og begynnelsen av nitti-tallet var nordmennene å finne langt nede på resultatlistene. De trente hardt, men ikke hardt nok på den tiden, helt til en fyr som het Ole Kristian Furuseth var mer seriøs og trente mer enn andre og fikk resultater. Da ble treningen mer systematisert, men det var med Kjus og Aamodts inntog på landslaget at det ble seriøst.

Finn Aamodt innførte ordtaket: "Vondt er gøy". Gjør det ikke vondt så er ikke treningen tøff nok. Og dette hadde Aamodt og Kjus kjent på hele livet. Aamodt ble trent av sin far og det var ikke bare alpint, men yoga, fotball og andre idretter også. For allsidighet var viktig for å bli god, med hovedfokus på alpint. Kjus ble trent i et miljø og hadde kompiser han trente med, selv om foreldrene hjalp til. Blant annet lagde faren til Kjus en alpinbakke med lys i nærheten av der de bodde.

Da de kom på landslaget så vant alle de norske. Det norske alpinlandslaget trente sammen og ble gode sammen og i den norske vinnerkulturen var det "rom for individualisme, men ikke for egoisme". Aamodt og Kjus bodde sammen alle de årene de dro på tur, kanskje med unntak av de aller siste sesongene, da de betalte selv for enkelt rom. Og selv om Aamodt vant mer enn Kjus til tider og fikk mye hjelp av sin far, så var det aldri misunnelse, de unnet hverandre suksess, noe de gjorde hele idrettskarrieren.

Disse to gutta var også veldig gode på å slappe av, og det så jo ut som om de sov med øynene åpne noen ganger, og gikk under navnet "The Dream Team". Kjus og Aamodt satset på alle disiplinene i alpint, noe som var belastende og da måtte en klare å slappe av når en hadde muligheten.

En kan skrive så mye om disse to, men det må leses. De var best uten å skryte, de tok ingen snarvei men trente hardest hele tiden og de var gode venner gjennom alle år. Men de er ikke beste venner på fritiden, de omgås ikke hver dag og kanskje var det en viktig forutsetning for å lykkes.

Nå leker de seg mot topp idrettsutøvere i "Hvem kan slå Aamodt og Kjus" på TVNorge og det er ikke mange som klarer nettopp det: å slå dem i TVNorge-programmet, de holder seg i veldig god form, til tross for at de la opp for sju år siden. Aamodt bruker tid på å være programleder og holde foredrag, mens Kjus bruker mye av sid tid på å utvikle sportsklær og alpinutstyr.

Boken til Svein Tore Bergestuen er god og informativ, ikke bare om disse to gutta, men om hele alpineventyret som disse to gutta var en del av. Og skal du lese en sports-biografi, så anbefaler jeg denne på det varmeste.
Under OL i 2012 fikk jeg se Aamodt og jeg måtte bare få han til å bli med på et bilde. Og jeg har postet det før, men må bare poste det igjen i dag. 
Les flere biografier hos Moshonista.

Kommentarer

  1. Å, heldige du som har bilde av deg sammen med Aamodt! jeg har alltid likt disse to gutta, fordi de virker så ali back, og har en god innstilling til livet, for ikke å nevne alle gullmedaljene de har vunnet for Norge! jeg har sansen for folk som bevarer det enkle glimtet i øyet på veien mot suksess.
    Men ellers tror jeg at jeg skal holde meg til fotball og løping i biolesingen min ;)
    God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Men vet du Pia, jeg tror du ville ha likt denne boken, for disse to gutta er bare herlige!! Og det var gøy å se Aamodt, det må jeg si :)

      Slett
    2. Haha, ali back var et forsøk på å skrive laid back ;) Kan godt være jeg hadde likt boka, men det får være grenser for hvor mange sportsbioer jeg skal lese. Skal tross alt rekke mye annen litteratur også! Men en vakker dag, kanskje "anden tek meg"? ;)

      Slett
    3. He-he, og jeg leste kun laid back :) Men enig med deg, en skal rekke annen litteratur også, men Moshonista får ta denne kategorien igjen til neste år :)

      Slett
  2. Det går an å snike inn sportsutøvere andre steder også, vet dere.
    Må bare finne på noen lure kategorier der ingen skjønner at det egentlig handler om idrett og vegrer seg -). Jeg liker gutta, ikke like godt som jeg liker Northug, men så har jeg alltid fulgt bedre med på langrenn enn alping. Sikker fordi jeg aldri har eid et par nedoverski. Jeg sier det igjen:
    Meget, meget imponert over at du har lest 2 stk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør det, men det er morsomst når har en lesesirkel å lese det til :)

      Jeg har aldri eid nedoverski jeg heller, men jeg lar meg imponere av idrettsutøvere som dette, som holder på år etter år og er toppsjiktet hele tiden. Men at de i tillegg virker som noen fine fyrer ødelegger ikke inntrykket som man får fra TV-skjermen :)

      Jeg leker ikke biosirkel - derfor leser man to når frafallet er stort :)

      Slett
  3. Interessant. Dette er jo to av våre virkelig store idrettsgutter, som har gitt oss mye spenning og glede.:) Imponert over at du har lest to sportsbioer.;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri