Disse øyeblikk av Herbjørg Wassmo

Bildet er tatt i påsken, da jeg koste meg med god bok, smågodt og koke-kaffe fra en fin MFK-kopp. For jeg liker Herbjørg Wassmo, selv om jeg ikke har lest den forrige boken hun kom ut med, men det er mest på grunn av tykkelsen på den. Når så "Disse øyeblikk" er nominert til Bokbloggerprisen i kategorien "Årets roman" så måtte jeg bare lese den.

I hele fjor høst har jeg lest mange fine og veldig positive omtaler, uten at jeg fikk lest denne i fjor, og med de friskt i minne hadde jeg store forventninger som så absolutt ble innfridd. Dette er en kjempegod bok. En selvbiografisk roman, hvor hovedpersonen omtales som hun og vi skjønner at det er Wassmo selv som er "hun". De andre i familien blir også omtalt med personlige pronomen. 

Boken er oppdelt i mange små kapitler fordelt på tre deler. Kapitlene er skrevet som øyeblikk og det passer godt til tittelen på boken. Det er en del landskaps-skildringer noe Wassmo gjør veldig bra, i tillegg til dialogen mellom menneskene, som noen ganger kunne være litt anstrengt.

Det er vanskelig å komme på noe nytt å si om denne romanen, men at den har nådd et stort publikum kan en lett forstå og jeg er veldig glad for at boken ble nominert, slik at fikk lest den. Og i løpet av året skal jeg lese Tora -triologien som ble Herbjørg Wassmos gjennombrudd.

Les flere omtaler her på Norske bokbloggere.

Kommentarer

  1. Så kjekt at du likte boken. Jeg er nok en av dem som har skrevet begeistret om den. Den fikk meg til å lese mer av forfatteren, noe jeg ikke angret på :) Ha en super torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tine,

      jeg så det at du har lest hele Tora-triologien i vår og det kommer jeg til å gjøre i løpet av året. Jeg ble veldig begeistret over denne boken, faktisk mer enn jeg trodde :)

      Ha en fin torsdag du også!

      Slett
  2. Ah, da må jeg kanskje lese den. Trodde liksom jeg var "ferdig" med Wassmo. Slik man, i alle fall jeg, blir med noen forfatterskap.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, av og til blir en ferdig med forfatterskap, men Wassmo har liksom alltid vært der, selv om det av og til har vært stille fra henne. Og denne boken er fin altså, jeg tror du vil like den Mette :) Og nå må jeg lese Tora bøkene!!

      :)

      Slett
  3. Jeg likte også boka, men har ikke lest andres omtaler (annet enn din) så langt. Jeg er sær sånn, vil vite minst mulig om boka før jeg leser den. ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan godt lese andre omtaler før jeg leser boka, og jeg må si at jeg var sikker på denne kom jeg ikke til å lese. Men så ble den nominert til Bokbloggerpris da, og da måtte jeg lese den. Og det er jeg glad for, for denne boken er veldig fin :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri