Mitt første "møte" med Herbjørg Wassmo

Mitt første møte med Herbjørg Wassmo er langt tilbake i tid.  Jeg har en eldre søster som ønsket seg "Dinas bok" i 1989. Og under juletreet det året lå en fin innpakket gave fra tante på Hamar. Hun pakket alltid inn gavene så pent, med fint papir og fine sløyfer så bare innpakningen var en gave i seg selv. Men tante skrev alltid så fine hilsener på "til-og-fra" lappen, så derfor var det alltid et høydepunkt med gavene fra henne.

Så da søster mi fikk denne gaven, så beundret hun først pakken, før hun åpnet den og fant "Dinas bok" av Herbjørg Wassmo, den første boken i serien om Dina. Jeg husker godt denne utgaven, mye av utgaven var svart, og med en damesilhuett på omslaget så vidt jeg husker, og i tillegg var den en tykk bok. Søstra mi var kjempefornøyd og likte i tillegg boken veldig godt, men jeg brukte tretten år på å "oppdage" Herbjørg Wassmo. 
I 2002 gikk jeg på kino og så "Jeg er Dina". En sterk film, det er nesten det eneste jeg  husker. Og Maria Bonnevie da, som en strålende Dina. Noe annet som brente seg fast er forresten starten, der moren til Dina omkommer i klesvask, hun faller oppi det varme vannet. Denne ulykken ble Dina anklaget for, og det var noe som kom til å prege henne hele livet.

Jeg kjøpte da hele serien gjennom Bokklubben, og likte de første bøkene først. Den siste "Karnas arv" gjorde dessverre ingen inntrykk som jeg husker nå, men jeg burde kanskje lese den på nytt? I 2006 kom Wassmo med boken "Et glass melk takk", som handler trafficking og unge jenter med håp og drømmer som får de knust for å tilfredsstille menn. 

Men nå har jeg surfet på Bokklubbens sine sider om Tora triologien, og jeg burde strengt tatt lese den, så det får bli et 2014 prosjekt.

Hva er ditt Herbjørg Wassmo øyeblikk? Når oppdaget du henne? Del ditt "Wassmo-moment" på Norske Bokbloggere.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri