Samlesning av "Disse øyeblikk" av Herbjørg Wassmo

Ny måned og ny bok og forfatter ut i samlesningen til til Bokbloggerprisen som skal deles ut på Bokbloggertreffet i september.

"Disse øyeblikk" er skrevet av Herbjørg Wassmo. Hun er født i 1942 i Vesterålen. Hun er blitt en av vår mestselgende kvinnelige forfattere i Norge. Hun utdannet seg som lærer, hadde permisjon da hun kom ut med to diktsamlinger, den første i 1976. 

Hun ble forfatter på heltid da gjennombruddet kom i 1981 med den første boken i triologien om Tora; "Huset med den blinde glassveranda". De to andre bøkene i serien heter "Det stumme rommet" fra 1983 og "Hudløs Himmel" fra 1986 som hun også fikk Nordisk Råds Litteraturpris for.
Andre viktige bøker i Wassmos forfatterskap er triologien om Dina. Den første boken: "Dinas bok" kom i 1989, og de andre to "Lykkens sønn" i 1992 og "Karnas arv" i 1997. i 2001 da Bokklubben Nye Bøker hadde 25 års jubileum, så ble nettopp "Dinas bok" valgtg som den mest populære boken i klubbens historie av medlemmene. 

I 2009 kom Wassmo ut med boken "Hundre år" hvor hun tar utgangspunkt i livene til sin oldemor, mormor og mor. Og den tråden tar hun opp igjen når hun når utgav "Disse øyeblikk" hvor hun tar utgangspunkt i sin egen historie. 

Bak på på boken står det blant annet: "Herbjørg Wassmo skriver vaklende om selvtillit og kamp for å bli til noe, om drømmer og standhaftig vilje til å skape. Det er også historien om nær norsk fortid., utdannelse og familieliv i brytningstid." Og til slutt står det: "Her tegnes bildet av en kvinne som gjør det hun ikke tør, som bryter absolutte tabuer og finner helt egne veier". 

Herbjørg Wassmos romaner er oversatt til 26 språk og hun har mottatt en rekke litterære priser. I 2007 ble utnevnt til Ridder av 1.klasse av St. Orden.

Jeg har ikke lest boken selv, men gleder meg til å lese den i april. Er dere med? Jeg vet vet det er mange som har lest boken allerede. Linker til bloggomtalene samler vi på Norske Bokbloggere sin nettside, og det er bare å linke allerede publiserte omtaler.

Informasjon om forfatteren er funnet på Wikipedia og Gyldendal Forlag.

Kommentarer

  1. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å lese den, men så så jeg at et par stykker allerede hadde lenket til innlegg og de var så fulle av lovord at jeg tror jeg bare MÅ lese den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Slik i utgangspunktet så var jeg ikke så ivrig på å lese denne, men siden den er med på kortlista til Bokbloggerprisen, så føler jeg at jeg må. Jeg vil gjerne lese de tre bøkene som er nominerte i hver klasse, slik at jeg vet hva jeg kan mene om vinneren :)

      Slett
  2. Jeg har lest denne , som jeg nominerte, samt mye annet av Wassmo. Hun er stor.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kun lest Dina-triologien og "Ett glass melk til takk" og det var fine bøker, sterke historier uten tvil, så jeg gleder meg til å lese denne også :)

      Slett
  3. Jeg skulle heller ikke lese, men har nå vaklet en stund. Boka ligger jo der, de fleste liker den, og jeg er ikke spesielt begeistret for de to hun konkurrerer meg - ergo, er det ytterst viktig at jeg leser slik at jeg kanskje får noe å stemme på.
    Argh.

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he, det er sant Ingalill. For hvis du ikke likte de andre to, så er det store muligheter for at Wassmo får din stemme.

      Jeg har kun lest Ravatn, og gjerne vite hvem hun konkurrerer i mot, selv om Roy Jacobsen boka er den som interesserer meg minst. Men den må leses :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri