Hevneren av Jan Erik Fjell

På torsdag fikk jeg en melding fra Telenor med tilbud om å laste ned en gratis bok via e-boktjenesten eREADZ. Denne appen lastet jeg ned og min gratis bok ble "Hevneren" av Jan Erik Fjell. En bok jeg ikke har stresset med å få tak i da jeg ble veldig skuffet over bok to: "Skyggerom".

Men jeg lastet som sagt ned boken, og begynte å lese, og ble aldeles hektet med en gang. Dette var veldig mye bedre enn Fjell's forrige bok.

"Hevneren" har tre handlinger. Den ene er fra fengslet Alcatraz i 1961, den neste handlingen er lagt til 33 år senere hvor et norsk kjærestepar er på guiding på Alcatraz og den siste handlingen er nåtid i ordensavdelingen hos Fredrikstad-politiet hvor Jan Erik Fjells etterforsker Anton Brekke jobber, etter å ha blitt degradert fra Kripos pga ulovlig pokerspilling.

Boken starter med at en alenemor i 40-årene blir funnet drept av sin 15-årige sønn Hun er kvalt og i tillegg fått tungen kløyvd. Senere ble en mann, like gammel, funnet drept på samme måte. Anton Brekke er i utgangspunktet degradert fra Kripos men blir en av de viktigste etterforskerne i denne saken. Parallelt får vi høre om Danny (Daniel Larsen) som ble dømt til livsvarig  fengselsdom på Alcatraz. En kan undre seg hvorfor, men når Fjell i tillegg drar med en parallell-handling med det unge kjæresteparet på omvisning, hvor de treffer en eldre amerikansk mann som har vært fange der, blir det spennende. Og en skjønner at ting henger sammen.

Allikevel jeg greidde aldri å gjette på hvem som var morderen, det er jeg litt skuffet over meg selv for :)

Veldig spenn i tid og sted med handling, men det blir aldri forvirrende eller i overkant, og jeg leste den ut på relativt kort tid. Jeg er i tillegg imponert over at Fjell maktet å løfte seg etter den dårlige andre boken, og jeg kommer nok til å lese bok fire også. 

Mange bloggere ha lest og likte denne boken: Berit, Tine, Anita, Rita, Min bok- og maleblogg, Anita.

Kommentarer

  1. Denne likte jeg veldig godt. Takk for linking.:)

    SvarSlett
  2. Jeg linker gode omtaler vet du Anita :) Og ja, boken var kjempegod!

    SvarSlett
  3. Er det ikke bra med krim der man ikke klarer å gjette løsningen, da Gro ;-). Jeg har ennå ikke lest disse bøkene, men må innrømme at jeg blir litt nysgjerrig etter å ha lest anmeldelsen din. Bra den falt i smak.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig bra med krim der en blir overrasket over morderen, jeg er bare litt skuffet over meg selv som ikke skjønte det :) Bok en og tre av Fjell er veldig bra Silje, men to må vel også leses for å få sammenhengen i handlingen til Fjells politietterforsker :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri