Bare et menneske av Kristine Næss

"Bare et menneske" var en bok som Silje og Line anbefalte varmt, og da stoler jeg på jeg på den selvsagt. Men dette ble en passelig leseopplevelse for meg, jeg syntes boken ble litt kjedelig.

Boken har tre hovedpersoner. Den ene er Bea Britt, hun bor alene i farmorens hus på beste vestkant i Oslo og hun vekkes tidlig en morgen av at politi undersøker om en jente på 12 har forsvunnet der. Sekken til jenta blir funnet i hagen, og dermed er enslige Bea Britt i det store huset en mistenkt i forsvinningssaken. 

En annen hovedperson er datteren til Bea Britts datter, nemlig Beate som er student på Blindern og som akkurat har funnet seg en kjæreste. Den tredje hovedpersonen er Bea Britts farmor, som bodde i huset på vestkanten.

Når Kristine Næss skriver om Bea Britt og Beate så er det dagens Oslo som blir beskrevet, mens når forfatteren skriver om farmoren og handlingen er hentet ut fra Oslo på 40- og 50-tallet så er vi som lesere veldig klar over det stilskiftet fordi forfatteren da er litt mer gammeldags i skrivestilen. Akkurat det grepet likte jeg veldig godt, for da ble historien om farmoren mer troverdig.

Personene ble for meg litt blasse, og historien litt for treg, derfor ble dette en midt på treet opplevelse for meg. Jeg måtte dessuten skumlese litt på slutten for å rekke å lese den ut får utlåns fristen gikk ut. Men les gjerne Siljes gode omtale, kanskje det er en bok for deg :)

Kommentarer

  1. Synd at romanen ikke falt helt I smak, Gro :-). Jeg likte den jo veldig godt, både språket, hvordan Ness klarte å skape tre helt distinkte stemmer og handlingene - særlig den til farmoren. Men det var vanskelig å skrive om den!
    Tusen takk for link.
    Klem

    SvarSlett
  2. Man kan jo ikke like alle bøker Silje og bra er det, for jeg har vært veldig positiv i høst :) Men det er veldig vanskelig å forklare hvorfor jeg ikke likte boken, men det ble for kjedelig rett og slett.

    Selvsagt linker jeg :)

    Klem

    SvarSlett
  3. Det er sant som du sa hos meg, vi har heldigvis forskjellig lesesmak. Kanskje jeg liker denne siden jeg ikke likte Pusteproblem, og det gjorde du :) Fin omtale, tror jeg skal ta en titt på Siljes omtale også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, les Bare et menneske Tine, spennende å høre andre meninger selv om jeg ikke var så begeistret :)

      Slett
  4. Har denne liggende, men merker nå at jeg i stor grad lar meg påvirke av lesernes mening, i min prioritering av de norske jeg har på vent her.. Tiden går fort frem til 7.januar, så jeg må nok prioritere ut fra hva jeg tror fenger meg best og hvordan de blir mottat av den gjengse leser.. Denn boka har fått to firere på Bokelskere-- mens Til Nuuk har fått en 6 er og begeistret omtale av Monica på bloggen sin, Fleur har fått en 5èr på bokelskere, og skamros av Jon Michelet, Drammens rekordbok (Schade)har fått tre 6ère og to 5er på bokelskere.. Noen rettesnorer bør man finne i disse norsklesingsinnspurtstider.. Innser at jeg ikke får lest alt jeg vil.. og enda har jeg ikke fått bakt de syv sorter..;) men så var det dette språket noen bloggere skryter av når det gjelder Næss. Nå skal det sies at jeg er meget kresen når det gjelder det gode språket som hever seg over middels godt spåk.. så vi får se.. Man finner vel ut det ved å slå opp noen sider og lese, tenker jeg..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lar meg også påvirke av andre bloggere av hvilke bøker jeg skal lese nå på slutten av året. Og det er litt morsomt det også, for jeg utfordrer meg selv til å lese bøker jeg vanligvis ikke leser :)

      Språket til Næss var interessant, men handlingen kjedelig, men det kan hende du vil like den veldig godt Anita, og den er ikke så lang vet du. Og syv slag, det er mye bra å kjøpe på Rema, om du ikke rekker å bake alle vet du :)

      Jeg leser "Mine fem år som far" nå... :)

      Slett
    2. Sant det, man finner andre ting enn man ellers ville ha valgt, kanskje.. Vi får se ang Næss, Akkurat nå ligger hun ikke først i køen. Baker nå et par brett veganske kaker i dag jeg, bare kos det.. Min sønn er veganer. Lagde sjokopuffris med mørk sjokolade i går, uten melk. Så enkelt og mye bedre enn Remakaker (som ikke kommer i mitt hus) KJøpte en kransekake på Obs, det får holde.Ha en fin søndag!

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri