Små nøkler, store rom av Bjørg Vik

Nå har jeg lest en bok jeg har grudd meg litt til å lese. "Små nøkler, store rom" av Bjørg Vik var en julegave fra fineste Silje, og hun bare elsker serien om Elsi Lund av Bjørg Vik og denne boken er første bok i Elsi-trilogien som har noen selvbiografiske trekk har jeg lest. Og Silje, jeg kan si det med en gang - jeg likte boken!

Boken starter mens det er krig i Norge og Elsi er bare fire-fem år. Hun bor i en leilighet på Sankthanshaugen i Oslo, sammen med sin bror, foreldre og mormor. Bjørg Vik klarer å formidle krigen, hvordan de flyktet i bomberom, hadde blendingsgardiner og tyskere på en måte som at en føler at engstelsen til de voksne og redselen til barna kommer krypende ut av boken.

Gjennom boken vokser Elsi og blir en ung pike i begynnelsen av tenårene. Hennes verden beskrives gjennom sommeren med storfamilien på hytta, hvordan hun går til farens jobb med mat som ikke kommer fra restauranten for den er ikke bra for han og broren som sliter med sengevæting og stamming, men som vokser av seg dette når han begynner med turn.

Området på St.hanshaugen og Majorstuen er tydelig beskrevet i boken, og jeg synes jeg ser for meg områdene og det likte jeg veldig godt, siden jeg er ganske kjent på de traktene selv. Og det er så spennende å se for seg hvordan gatebildet var 1940 årene.
Over er et sitat som viser noe av det jeg mener med det fine språket til Bjørg Vik. "Men de har samlet litt av sommeren på små glass og stengt den inne under lokk av voks og matpapir. Restene av sommeren står og funkler på glassene i matbodens mørke". 

Takk Silje for en fin julegave og for at jeg endelig fikk lest en Bjørg Vik bok, det ble en gledelig leseopplevelse.

Kommentarer

  1. Åh, nå ble jeg glad! Det er noe skummelt og litt sårbart ved å gi bort en stor favoritt - det er alltid en fare for at den ikke faller I smak hos mottakeren. Gled deg til de to neste, Gro!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en veldig fin bok Silje, men jeg ble litt redd av å lese en bok som er en stor favoritt hos giveren, for en ønsker jo å like boka like godt som giveren. Og her ble det full klaff :) Godt å vite at jeg har to gode bøker til tilgode.

      Slett
  2. Elsi-bøkene er så fine. Er veldig glad i disse, og ditto glad når bøkene får oppmerksomhet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den første var i alle fall veldig fin! Og det er Silje sin "skyld" at jeg leser dem, tror ikke jeg hadde plukket opp boken av meg selv, så det var en flott gave å få! :)

      Slett
  3. Skjønner at du kvidde deg litt når det var en gave med forventningspress :) Kjekt at du likte den da. Har hørt om disse bøkene, så nå ble jeg ekstra nysgjerrig siden dere alle tre liker serien :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Forventningspresset er noe jeg la på meg selv :) Men selvsagt ønsker en å like en bok andre liker, så da var dette litt skummelt. Jeg kan bare snakke om bok en, og den var veldig bra, så da regner jeg med de andre er det også :)

      Slett
  4. Jeg hadde en periode da jeg konsumleste Bjørg Vik, olden days, 90s, så sluttet jeg brått, og har ikke følt meg fristet siden. Egentlig merkelig, for jeg likte disse bøkene godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm..., kanskje Bjørg Vik må framsnakkes enda mer av Silje og meg, slik at du plukker henne opp igjen? Jeg har kun lest denne og den likte jeg godt.

      :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri