Samlesing av Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lodz av Marit Kaldhol

Først publisert på Norske Bokbloggere.

I juni samleser vi "Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lodz" av Marit Kaldhol, kortlistet i kategorien Årets roman til Bokbloggerprisen 2014.



Marit Kaldhol er født i 1955 og gav ut sin først diktsamling i 1983, som het "Lattermilde laken", I 1986 kom billedboken "Farvel Rune", som har blitt en klassiker i barneboksjangeren. Den er oversatt til 12 språk og er den norske billedboken som har fått størst oppmerksomhet internasjonalt. Både i 2006 og i 2010 har Marit Kaldhol Fått Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur. i 2006 for "Kino" en novellesamling for ungdom og i 2010 for "Søkeord: Ayotzintli". Kaldhol fikk også Samlagprisen i 2001.


"Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lodz" handler om søstrene Jenny og Solrun som vokser opp sammen med sin mor og bestefar Olvar. De leker på stranden, i skogen og bygger hytte i det store tuntreet. Mamma leser eventyret om Rødhette og Ulven. Storesøster Solrun skulle alltid passe på Jenny. Ingen skulle gå seg vill. Mamma skulle være der. Det skulle være sol. det som hender skulle ikke hende. Jenny må være sterk og ta ansvar, vise omsorg. Men hvem skal ta ansvar for Jenny? 

"Det skulle være sol, vi skulle reise til Lodz" er en roman om et nært og sårt søsterforhold, men også om det å være en pårårende.


Boken er lest og likt av mange bokbloggere og dere kan legge kommentarene i kommentarfeltet på Norske Bokloggere. Dere som enda ikke har lest boken, kan legge link i det feltet etter at dere har publisert omtalen.

På bloggen vil det bli publisert to andre omtaler av Kaldhol-bøker i juni, og send gjerne en link i kommentarfeltet mitt om dere har omtalt noen av hennes tidligere bøker. 

Kommentarer

  1. Marit Kaldhol er ein av dei mest spennande forfattarane eg veit om. Ein veit liksom aldri kva tema ho tar opp i neste bok. Gler meg til å lese omtalane. Og psst, eg har ikkje gløymt det altså. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, jeg er blitt stor fan av Marit Kaldhol og akkurat nå leder jeg Søkeord: Ayotzintli, også veldig bra. Det er noe med språket og handlingen som hun får til i hver av de bøkene som jeg har lest som bare griper tak i meg på et hvis og historiene er triste og rørende hver gang, uten at det bikker over.

      Og psst tilbake: det er bra, gleder meg! :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri