Anna og kjærligheten av Birger Emanuelsen

Dette er en god bok! Jeg klarte ikke å legge den fra meg, og den tok nesten pusten fra meg. Birger Emanuelsen har gitt en bok i 2014 som jeg likte veldig godt og en bok i fjor som jeg ikke likte, derfor var jeg svært spent på denne boken. Og den innfridde så til de grader!

Bokens hovedperson er jordmoren Anna på 61 år. Hun har ikke hatt en eneste sykedag, men en kveld dro hun på jobb med feber. Da kom en vordende tvillingpappa inn og han var veldig stresset og følte at kona og han ikke fikk den nødvendige oppfølgingen av Anna, Det han ikke vet der og da er at Anna er hans mors venninne og at Anna så han mye det første leveåret. Dette "møtet" fremkaller en rekke minner hos Anna, og mannen sender inn en klagesak til sykehuset på oppfølgingen.

Så får vi høre om Annas hverdager på jobben, hvor særlig den unge tillitsvalgte Ida tar seg av henne, men også om Annas ekteskap med Malvin og den tiden de hadde med sønnen Ragnar. Et ekteskap hvor de to ble mer som bror og søster enn som ektefeller etterhvert som tiden gikk. Det Malvin ikke visste var at Anna utviklet et forhold til moren til tvillingpappaen, og minnene om henne kommer også til overflaten den skjebnesvangre kvelden.

Anna er på måte den "kjedelige" kollegaen på jobb, som de yngre jentene tenker ikke finner på noe sprell, men som til de grader har levd liv, ved å miste en sønn, miste en ektemann og forelske seg i en kvinne.

Men det er språket til Emanulsen som er så bra i boka, språket flyter lett. I denne boken som i Fra jorden roper blodet" har han en åpen slutt, noe som jeg liker godt, for da blir jeg sittende å gruble enda mer, og boken "lever" på en måte lengre. 

Takk til Tiden for leseeksemplar. Andre bloggere som har lest boken er Anita, Tine, Berit

Kommentarer

  1. Ja, var ikke dette en bra bok? Jeg synes den var kjempegod, og takk for link. Du har rett ang åpen slutt, det blir at man grubler mer, man blir ikke helt ferdig med boka. (selv om jeg synes det var litt frustrerende.;) )

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat her likte jeg godt at det var en åpen slutt, da kan en tolke det som en selv har lyst :) Men boka er knallgod og Emanuelsens beste.

      Slett
  2. Så kjekt at du likte boken Gro! Som du sikkert så så var ikke jeg fullt så begeistret som deg, Anita og flere andre. Hverdag er hverdag, men det kan bli spennende for det, denne gangen berørte det dessverre ikke meg noe særlig. Syntes også romanen var litt rotete, og det var flere ting jeg ikke fikk med meg, så jeg stusset litt over ting innimellom :)

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, smaken er forskjellig. F.eks likte jeg ikke hans forrige bok, mens andre syns den er strålende. Her syntes jeg de mange tilbakeblikkene ga boken driv og spenning som gjorde at jeg ville vite mer og ikke legge fra meg boken. Artig at bloggerne er uenige om bøker, det gjorde hele morsommere å lese og skrive om dem etterpå :)

      Slett
  3. Jeg la ut min omtale samme dag som deg, og selv om jeg ser at vi ikke er så uenige, kommer det likevel litt annerledes frem. Jeg savner det å TRO på hovedpersonen, og det å leve meg INN i boken. Lese med hud og hår, sjel og hjerte, what not.

    Men jo visst kan den mannen skrive...!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi gjorde visst det, hadde på autopublisering, men skal linke deg :)

      Jeg trodde på Anna i dette tilfellet og jeg likte boken så godt, den var på en måte en pageturner for meg og jeg klarte ikke å stoppe før jeg var ferdig. Og jeg likte så godt jakt-boken hans, men ikke den fra i fjor, derfor er jeg glad han er tilbake nå :)

      Slett
  4. Hurra! Gleder meg til å lese den :-)

    SvarSlett
  5. Nå fikk jeg lyst til å lese den. Jeg likte derimot den forrige boka hans kjempegodt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Håper du leser den og anmelder den Lena! 😄

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri