Bienes historie av Maja Lunde

Da har jeg lest siste boka som var nominert i kategorien "Årets roman" til Bokbloggerprisen 2015. "Bienes historie" er en bok jeg ikke så frem til å lese, fordi jeg antok at den kom til å kjede meg. Men så feil jeg tok, dette er faktisk en av de beste bøkene jeg har lest i år og jeg skjønner godt at den ble en favoritt blant mange bokbloggere.

Boken har tre historier, den ene er fra 1852 i England og biologen William som trodde han fant opp den ultimate bikuben, bare for å oppdage at noen hadde oppfunnet den før han.

Den andre historien er fra USA i 2007 og birøkteren George som håper sønnen skal ta over gården, men så rammes han av en biekollaps.

Den siste historie, og den jeg syntes var mest spennende er fra Kina i år 2098. Tao lever der med sin sønn og mann, og i en verden uten bier. Men alt snus på hodet da sønnen plutselig blir rammet av noe uforståelig og hun må lete etter han.

Dette var kort fortalt hva boken handlet om, og Maja Lunde knytter historiene sammen på en glitrende måte til slutt. Det jeg likte aller best var språket til Maja Lunde, hun skriver så billedlig men lett, og jeg ser for meg alle scenene som hun skriver. Og det at hun veksler mellom de tre ulike tidende og menneskene gjorde at jeg ville lese mer og finne ut hva som skjer, så dette er en pageturner, uten at det er en krimbok.

Absolutt en verdig kandidat til Bokbloggerprisen, og flere omtaler finner du her. Det er dessuten Anita som er ansvarlig for samlesingen, og du kan lese hennes innlegg fra begynnelsen av måneden her.

Kommentarer

  1. Denne blir med meg til Danmark i morgen :-) Så bra at du likte den, Gro!

    SvarSlett
    Svar
    1. God tur til Danmark Silje, håper du vil like den like godt som meg :)

      Klem :)

      Slett
  2. Så bra at du likte denne Gro.:) En flott bok, altså.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Anita denne likte jeg virkelig :)

      Slett
  3. Da er vi to, jeg så heller ikke frem til å lese denne boka, men for en bok! Jeg er veldig glad for at denne ble nominert til Bokbloggerprisen, ellers hadde jeg nok gått glipp av en stor leseropplevelse! Takk for omtale, og ha en glad dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra Pia, at du også hadde den leseopplevelsen av boka, den var virkelig god, synes jeg. Kanskje også fordi jeg var sikker på å ikke like den, så ble jeg ekstra positivt overasket :) Ha en fin dag og god helg du også :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri