Hennes løgnaktige ytre av Selma Lønning Aarø

Selma Lønning Aarø har skrevet en interessant biografi, og en meget god sådan, mener jeg. Hun har tatt utgangspunkt i historien om at Knut Hamsun på slutten av 1800-tallet anmeldte forfatterinnen Anna Munch for å nærmest terrorisere han med anonyme brev. Med dette som bakgrunn skriver Selma Lønning Aarø om en, for meg ukjent forfatter, og om hennes tragiske liv.

Boken følger Anna Munch fra hun blir født, som førstefødte i en søskenflokk på 12, og som nærmest løp inn i ekteskapet til fetteren til Edvard Munch. Han het Ragnvald og de fikk en datter sammen. Men ekteskapet ble mer et fengsel enn lykke, og mannen låste inn alt av papir og blekk slik at Anna Munch ikke skulle få skrive. Men på en konferanse møter hun Knut Hamsun, og blir veldig betatt. Og det må ha vært gjensidig, i hvertfall en liten stund,  for det finnes bilder av Hamsun og Anna Munchs datter, tatt hos en fotograf i Kr.Sund.

Men dette gikk over for Hamsun, men ikke Anna Munch og hun nærmest forfulgte han overalt, og skrev brev til han som kom uåpnet tilbake. Til slutt ble dette for mye for Anna og hun levde og døde som ensom. 

Hennes datter, Signe, får også "fortelle" i boken, fra da hun kom hjem fra krigen som enke og helt på bar bakke. Også for henne ble hverdagen vanskelig å komme tilbake til og hun valgte å ta sitt liv i 1945.

Det er måten Selma Lønning Aarø skriver om Anna Munch og Knut Hamsun på, som er så bra. En føler nesten at en er ved siden av dem når de prater, at hun skaper liv i disse to kunstnersjelene. Og hvordan hun greier det, når hun har brevene, bildene og det som sto i avisene å gå etter er veldig bra gjort.

Jeg håper flere leser denne boken, den er lettlest, men en sånn type bok som tåler å bli lest flere ganger. Bildet har jeg lånt fra Cappelen DammBokelskerinnen og Åslaug har også lest boken.

Kommentarer

  1. Denne håper jeg å få lest før 7.januar, altså. Nå har jeg lest så mye bra om denne boka. Men det er vel en roman?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror det er en roman! Det har jeg ikke sjekket, men jeg tror det. Boka er uansett veldig god!!! :)

      Slett
    2. Ja, det er det, basert på biografisk materiale. Biografisk roman eller dokumentarroman- en såkalt crossover i biosirkelspråket.;)

      Slett
    3. Det står "roman" på coveret ser jeg, så da er det vel det ;)

      Slett
    4. Ja, det er det. Ikke en biografi per se.

      Slett
    5. Jeg har også lyst å lese denne, men med den lesefarten jeg har for tide begynner det å dra seg til. Mulig jeg sparer den til eventuelle biorunder. Den må da, som Anita nevner, passe inn i crossoverrunder? Satser på det!
      (Det eneste kriteriet jeg så langt har for å vente med den, er at jeg ikke likte den forrige boka til Selma.)

      Slett
    6. Men denne vil du like Ingalill, det er jeg sikker på :)

      Slett
  2. Da har vi lagt inn omtale av denne boka samme dag, artig. Ja, den var spesiell. Jeg liker å lese biografier om kunstnere som har levd et liv for lenge siden. Takk for linking, jeg skal linke til deg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var rart at vi postet en omtale av samme bok i dag :) Veldig interessant å lese denne biografien, det er en utrolig god bok!

      Slett
  3. Denne har jeg over lengre tid hatt lyst til å lese, så dette var en bra påminnelse! Veldig spennende å kunne skrive en fortelling rundt et begrenset kildemateriale. - Jeg blir så inspirert!

    Fin omtale, GroskRo :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ellikken :)

      Håper du får lest den, den er veldig bra. Og ut fra de kildene Selma Lønning Aarø hadde tilgjengelig så er jeg imponert over hvor bra en roman dette er. En av årets beste for min del - og i år har jeg lest mye bra i romankategorien :)

      Slett
  4. Denne går jeg å venter på å få lese, flott omtale du har skrevet, nå gleder jeg meg virkelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å høre hva du sier Tine, den er veldig god!

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri