Biografi lesesirkel XXIII

Bjørn Kjos - Høyt og lavt

Moshonistas biografi lesesirkel ruller videre og denne gangen er temaet fra fattig til rik. Siden boken til Bjørn Kjos sto i hylla så valgte jeg den denne gangen, og den begynte veldig interessant, men jeg ble litt lei mot slutten må jeg si.
Bjørn Kjos kom til verden som et veldig liten baby. Han er tvilling og der broren veide godt over 3 kg, så veide Bjørn Kjos under en kilo. Akkurat dette var ikke til noe hinder i oppveksten, der de to fant på mye "tull og spetakkel" og foreldrene syntes nok de var litt urolige.

Historiene om hvordan han kom seg inn for å bli jagerpilot, senere flyver og etterhvert advokat med virke innen sjøfart var spennende å lese. Han sto på, og stod jusstudiet på rekordtid, til veldig gode karakterer. Tydelig at han var målbevisst tidlig.

Men også starten på eventyret om Norwegian var spennende å lese. Hvordan de overtok konkursboet til Busy Bee og på den måten vokste sakte med sikkert til å bli så store som de er i dag. Det var mange hindre på veien, men de kom seg alltid videre.

Boken er oppdelt sånn at det er oppstarten og fremgangen til Norwegian og barndommen til Bjørn KJos som blir fortalt annenhvert kapittel, inntil han til slutt blir så "voksen" at historien blir sammenhengende. Ikke en original vri, men det gjør historien mer spennende.

Boken var veldig spennende i starten syns jeg. Interessant å vite hvordan starten på dette eventyret begynte. Men etterhvert kjedet jeg meg i lesingen. Det ble for mye forhandlinger og flyselskap og menn i dress i møter så jeg klarte ikke helt å holde fokuset oppe. Jeg har alltid vært imponert over hvordan Norwegian har blitt så store på så kort tid, og når jeg leser boken så skjønner jeg hvorfor. Det er en dyktig leder med svært dyktige medarbeidere rundt seg.

Jeg er glad jeg omsider leste boken, som er lettlest men litt kjedelig mot slutten. Hos Moshonista kan du finne flere linker til biografier. Bildet har jeg lånt fra Aschehoug.

Kommentarer

  1. Artig å høre om denne mannen som vi alle vet hvem er. Sånne bøker kan fort "spinne seg ferdig" før en er gjennom, men sånn er det jo av og til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er morsomt å lese om mennesker vi alle har hørt mye om og ser mye i media, men det ble litt mye forhandlinger og det ble jeg lei av :)

      Slett
  2. Tror aldri jeg kunne funnet på å lese denne boka, mest fordi, som du skriver, om møter og menn i dress. Synes Kjos virker så Trumpsk. Minus sølvskjeia heldigvis. Mot min vilje ble jeg litt interessert i mannen som ung. Lawschool, jagerpilog, kilosbaby, ingen sølvskjei, bare en veldig drevet mann. Ville sikkert blitt en god president (tihi)..

    (Forbehold om familie i SAS, forbudt med Norwegian )

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leste den først og fremst fordi jeg hadde den lett tilgjengelig :) Kjøpte den som julegave til kjæresten i 2015, og sto en halvtime i kø for å få signatur...!! Han (kjæresten) har ikke lest den :)

      Som ung var historien om KJos svært spennende og interessant, han gjorde mye gøy. Men møter med menn i dress er ikke gøy å lese om, så det kjedet meg veldig.

      Kanskje han ligner litt på Trump? Jeg tenkte ikke det da jeg leste den, siden han er fra jordnære kår, gift med samme kone i mange år, har tre barn med henne og nå barnebarn, Trump er ikke helt der. Og i arbeidslivet tror jeg nok oppveksten preger direktørpersonligheten også, så derfor er nok Kjos mer jordnær og mindre "gal" enn Trump.

      Slett
  3. Artig å lese. Fascinerende at han bare var en kilo da han ble født og broren tre. han ble jo fortrengt at den større broren, så klart han måtte hevde seg på en eller annen måte..:) Frøet ble nok lagt der i fosterlivet der han kjempet om plassen.
    Men jeg fikk ikke så mye tak i hvor fattig han var i oppveksten?

    (men Trump ligner han ikke. Kjos er mye mer seriøs, altså , enn den tosken som nå er USAs president, det blir jo værre og værre dag for dag, sist i nyhetene i kveld fra en pressekonferanse hvor han skjelte ut pressen igjen og bare skrøt av seg selv og snakket babbel om fake news og alt han hadde fått til på kort tid som pressen aldri skrev om)

    SvarSlett
    Svar
    1. Han var vel ikke akkurat fattig i oppveksten, men fra helt jordnær familie. Men når en ser hvor mye Norwegian omsetter for nå, så er det fra fattig til rik. Og i tillegg ble Norwegian startet opp fra et konkursbo, så jeg er innenfor om en kan si det sånn :)

      Kjos er mye mer seriøs og ikke minst smartere enn Trump. Jeg prøver å ikke se for mye på det han holder på med, men når han sier at han overtok et kaos da han ble president og at han har fått utrettet mye, da synes jeg synd på han eller hun som skal overta om fire år. For jeg tror ikke Trump blir gjenvalgt...

      Slett
    2. Ok. Jeg mente ikke å hinte noe om innafor eller ikke, altså. Jeg var bare nysgjerrig på hvordan han vokste opp.
      Ja, Kjos virker adskillig mer seriøs og respektfull enn han borti der..
      Trump er jo en parodi, dessverre med stor makt.

      Slett
    3. Jeg tålte det altså Anita, og han var jo ikke fattig som mange andre nok har vært, som stjerner som bodde på gata før de ble kjente. Men mest i boken gikk om oppbyggingen av Norwegian, men det var historiene om hans oppvekst og ungdomstid som var mest spennende.

      Trist at Trump har så mye makt, får håpe på han ikke finner på altfor mye gæli og at menneskene i rundt han stopper han.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri