Du er så lys av Tore Renberg

Da har jeg lest "Du er så lys" av Tore Renberg og dette er vel den boken jeg likte minst av de tre som er nominert til Bokbloggerprisen. Dette ble på en måte litt for "skavlete" for meg. Jeg har lest "Mannen som elsket Yngve" og den boken likte jeg svært godt i sin tid, så jeg hadde de største forventninger.

"Du er så lys" handler om Jørgen og Vibeke og deres to sønner, som plutselig blir nabo med Steinar, hans kone og deres sønn. Steinar er lege og han har en helt spesiell aura over seg og får alles oppmerksomhet. Når Jørgen plutselig står med en billett til London så kaster Steinar seg på og blir med. Han er alltid så positiv, men i London blir Jørgen urolig. Hva er det med den nye naboen?

Gjennom hele våren og sommeren er Jørgen og Vibeke usikre på hva de synes om han hvorfor han oppfører seg som han gjør. Og det der hele tiden så stikk om at noe forferdelig kommer til å skje. Og det gjør det også. Og heldigvis så blir alle de små hintene om at noe er galt oppklart på slutten, noe som trekker opp.

Jeg vet ikke hva det var som gjorde at dette ikke ble en hel maks leseopplevelse, men Jørgen ble på en måte litt "skravlete" og det ble slitsomt. Jeg ble altså ikke bergtatt, men det ble mange andre bloggere, og les den mer på denne siden.

Har lånt bilde bra Oktober.

Kommentarer

  1. Tror det var akkurat sånn jeg følte/beskrev den også. Skravlete hovedperson og skuffende slutt. Men såvidt jeg vet kommer sisteboka av Teksastrio'n i år. Der tenker jeg det blir andre boller. Holder pusten!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Men jeg har ikke lest de første i den serien..., derfor gleder jeg meg ikke så veldig til den boka. Men jeg har lest Helga Flatland, det ble en opptur :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri