Bokhylle utfordring #1 2018

Hedda drar i gang en lesesirkel basert på bøker i bokhylla i år også. Jeg kommer til å delta om jeg har bøker som passer inni sjangeren, og det hadde jeg i januar. Denne gangen skal vi lese en bok med gult om lag, og "Baby Jane" av Sofi Oksanen er veldig gul. En bok jeg kjøpte på Mammutsalg for 4-5 år siden. Grunnen til at jeg kjøpte den er fordi jeg likte så godt "Utrenskning", men denne boken likte jeg ikke så godt.

Bokens jeg-person er en navnløs dame som flytter sammen med Piki, Helsinkis kuleste lesbe, men når samboerskapet er etablert så skranter helsen til de begge. De rammes av panikkangst og depresjon og har stadig pengeproblemer. For å bøte på manglende penger i hverdagen så begynner de å selge seksuelle tjenester å teletorget. Dette lykkes en stund.

Etter hvert begynner Bossa å dukke opp også, hun er eks-kjæresten til Piki og vasker alle klærne hennes og kjøper all maten. Noe jeg-personen reagerer på og er sjalu over. Piki beveger seg aldri ut av leiligheten, og er avhengig av kjæresten og eks-kjæresten for at verden skal går i hop. Etter hvert blir tilværelsen uutholdelig og det hele ender trist.

Psykisk helse og depresjon er temaer som ofte dukker opp i bøker, og Sofik Oksanen beskriver det troverdig og panikkangsten er til å føle på, gjennom ordene. Men allikevel greidde ikke dette å berøre meg. det ble litt for usammenhengende, for teksten hopper litt i tid, men jeg synes ikke at det er en rød tråd som jeg klarer å følge enkelt. Sofi Oksanen har høstet mye skryt før bøkene sine, men akkurat denne fikk en blandet mottakelse, noe som er lett forstå etter at jeg har lest den.

Flere bøker med gule omslag hos Hedda her

Kommentarer

  1. Kjekt å lese om denne boken Gro, jeg kjenner på det at jeg ikke liker anonyme hovedpersoner, så allerede der hadde det begynt å skurre litt for min del. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Jeg liker heller ikke navnløse jeg-personer! :)

      Slett
  2. Jeg har ikke lest noe av Oksanen enda, selv om jeg har hørt henne live på Lillehammer og har en bok i hylla. En annen en denne, så kanskje får den bli med i hyllesirkelen i 2019?
    Min gule bok fra Ukraina skal jeg lese ferdig etter en ny krimdystopi som jeg har startet på (Den siste).

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å lese om din gule boka Anita. Oksanens Utrenskning anbefales, og Stalins kyr har jeg også hørt mye bra om. Men denne ble litt for rar for meg altså, men det kan ikke vite før en har lest :)

      Slett
    2. Spent på om det passer bedre å lese den nå enn da jeg la den fra meg;)
      Jeg skal nok lese Oksanen en dag, men du vet- all these books.. Nei, man kan ikke vite før man har lest om den faller i smak eller ei.

      Slett
    3. Jepp, all these books og tiden som ikke alltid strekker til :)

      Slett
  3. Ikke lest Oksanen så langt, men styrer litt unna denne. Har vurdert boka et par ganger, men ikke lest noen overbevisende omtale ennå. Heller ikke hos deg ser jeg, så da kan jeg velge meg noe annet. Når jeg tenker meg om, så har jeg jo gitt bort denne boka i den store flytteopprydningen min. Saken er løst helt av seg selv ;) En fin søndag til deg Gro

    SvarSlett
    Svar
    1. Men det var et lurt valg Marianne, å gi bort denne :) Trenger ikke å skule på en i bokhylla og tenke, den skulle jeg ha lest!!! :)

      God søndag til deg også :)

      Slett
  4. Jeg husker jeg elsket Baby Jane, men det er flere år siden jeg leste (3 av) hennes romaner. De er sterke på hver sin måte. Denne er litt annerledes med fokus på det mentale, men du verden så brutalt vond leseopplevelse...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri