Anorektisk av Ingeborg Senneset

Første bok ut i samlesing av bøker som er kortlistet til Bokbloggerprisen er en bok i Åpen klasse, nemlig "Anorektisk" av Ingeborg Senneset, Ingeborg skriver om sin tis som pasient med spisevegring. Det som danner grunnlaget for boken er hennes blogginnlegg og dagboknotater.

Dette er en bok med mye luft og den er egentlig ganske lettlest, men allikevel brukte jeg over 2 uker på boken. Dette fordi jeg måtte ha pauser innimellom, jeg måtte lese teksten i korte drag. fordi dette var en vond historie å lese. Vond å grunn av tilstanden og ikke minst behandlingen av Ingeborg.

Men allikevel er boken GOD. Forfatteren skriver godt og nakent, og så er det også en viktig bok. Å ha spisevegring har blitt tiet om av mange, men det burde den ikke. Men for meg var behandlingen overraskende. Nådde de ikke vektgrensen, så ble de truet med at nådde de ikke den neste gang så ble det en tenkeuke hjemme. Som selvsagt gjorde at pasienten gikk enda mer ned i vekt.

I tillegg til spisevegringen så beskriver også Ingeborg en hverdag med tvangstanker. Hun likte ikke å spise og drikke av tallerkener, kopper og bestikk som ikke var vasket opp flere ganger, blant annet. I tillegg tok hun armhevinger. Hele tiden. 

Jeg skjønner godt at denne boken kom på kortlisten og jeg håper flere leser den. Se på bloggen til bokbloggerne for flere linker, og på bloggen til Moshonista som har samlesingen.

Kommentarer

  1. Jeg har ikke lyst men jeg skal lese den. Takk for flott omtale som minner meg på hvordan andre mennesker kan slite med noe som jeg ikke har føling med i det hele tatt :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri