Anne Karin Elstad et portrett (som hennes dager var) av Hilde Hagerup

Da jeg var på ferie på Tenerife brukte jeg tiden til å surfe litt på utvalget i e-biblioteket i appen som jeg har lastet ned, og der så jeg denne biografien om Anne Karin Elstad. Den vekket med en gang interesse og jeg ble fanget i historien med en gang.

For historien om Anne Karin Hestnes fra Valsøyfjord, en liten bygd ikke langt unna min egen på Nordmøre, er interessant. Jeg likte veldig godt å lese om hennes oppvekst, men også om da hun dro til Kristiansund og ble tjenestejente hos Laura Rolfsen. Ei dame som etter krigen tok med seg mann, barn og tjenestejenter til gården som jeg vokste opp på, og tilbragte hver sommer fra 1945 og fra til midten på 60-tallet. Også Anne Karin Elstad ble med dit en sommer, og det husket pappa, noe jeg synes er morsomt å høre om. Men dette var bare en liten parentes.


Anne Karin Elstad utdannet seg til å bli lærer, men veien dit var ikke så enkel, da hun mistet sin mor som 12-åring og måtte ta mye ansvar hjemme, men hun satte seg et mål og nådde det. Under studie tiden møtte hun han som hun ble gift med 1.gang og ble far til hennes tre barn. Hun ble senere skilt og giftet seg senere to ganger til.

Anne Karin Elstad ble også rammet av to slag som ganske ung, og opplevelsene fra dette tok hun også med inn i sitt forfatterskap. Innhaug-serien, bøkene om Lena og serien om Julie er mye basert på Elstad opplevelser og liv, og det er veldig lett gjenkjennelig når en leser biografien.

For Hilde Hagerup har skrevet en veldig fin biografi, om en forfatter som har vært død i seks år. Hun har brukt mye av innholdet i bøkene hennes for å male livet til Anne Karin frem i boka, og det er gjort på en veldig fin måte. Dette gjør at bøkene får en ny betydning og jeg får en ny forståelse for dem, og jeg kommer nok til å lese noen av dem om igjen.

Anne Karin Elstad ble aldri noen kritikerfavoritt, men leserne elsket henne, og spesielt vi kvinner. Men denne biografien burde alle lese, om et menneske som opplevde mange oppturer og nedturer, men som skrev noen av de fineste historiene jeg visste om  da jeg leste bøkene hennes for aller første gang.

Kommentarer

  1. Takk for fantastisk lesetips, nå fikk jeg lyst å legge alle nye norske bøker til side, og dypdykke i Anne Karins historie. Så gøy at du har tilknytning til historien hennes, da blir det ekstra sterk lesning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gir en ekstra dimensjon det at jeg har litt tilknytning til hennes historie, men uansett ville jeg ha elsket bøkene hennes. Jeg håper du vil lese denne biografien, den er veldig god, og jeg har lest en del de siste årene pga Moshonista :)

      Slett
  2. Jeg var jo enda mer programforpliktet enn deg til å ha hennes bøker som særemne etc i samtlige skoleår, og jeg føler enda en slags stolthet over å ha bodd i samme kommune som henne... hehe. Det var liksom henne og Keiko. Ser frem til å lese biografien, og planlegger gjenlesing av romanene hennes. - Om jeg tør ødelegge glansbildene.

    Apropos ditt hjemsted som rekreasjonssted for fine byfruer; Er ganske sikker på at min oldemor på mormors side reiste dit i lengre perioder under krigen, mens oldefar var ute og seilte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Anne Karin Elstad er en forfatter vi er stolte av, og jeg har også planer om gjenlesing etterhvert, har lest de flere ganger, men de er så fine, og en blir ikke lei av de.

      Gleder meg til å høre hva du synes om biografien, jeg likte den svært godt. Hilde Hagerup lagde et veldig levende bilde av henne, ved å dra inn alle hennes bøker og hvor mye hun har brukt seg og sin egen familie i forfatterskapet.

      At de oldemor var hos på hjemstedet mitt under krigen er ikke usannsynlig, da dette var en tid for familier å søke sammen :)

      Slett
  3. (Og en ting til som ikke har noe med boken å gjøre: Vet ikke om jeg har skrevet det før, men veldig behagelig layout!)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri