Aldri kome tilbake av Øystein Orten

I januar spurte jeg Samlaget om leseeksemplar av denne boken, først og fremst for jeg husker mange likte hans forrige bok. En bok jeg bare har begynt på, men ikke lest ut. Men denne, "Aldri kome tilbake", leste jeg lett ut på noen dager. Måten Orten skriver på er veldig fin, direkte og uten mye ekstra ord, noe jeg liker godt.
Det er en aldrende mann som heter Daniel "eier" historien. Han opplever at sønnen, som han ikke kjenner så godt, kommer utfor en ulykke og han setter seg ned for å skrive historien sin (og sin bestefar og far) til sitt barnebarn. 

Det er en historie som går tilbake til 2. verdenskrig og all den elendigheten som den førte med seg. For krigen "drepte" faren hans, da han forsvant på Shetland, og også farfaren som ble sendt til konsentrasjonsleirene. Daniel selv opplevde at ekteskapsbrudd og at han "mistet" sønnen sin som han ikke opplevde oppveksten til.

Så på en måte er dette en roman om det å miste, men samtidig så prøver de å lete tilbake til det de hadde mistet. På bakside-teksten sto det at det er en roman om svik, skyld og det å finne mening i det vonde, og akkurat det synes jeg oppsummerer romanen fint.

Takk til Samlaget for leseeksemplar.

Kommentarer

  1. Denne har jeg også liggende og ser frem til å lese! :-) Jeg likte veldig godt den forrige romanen hans så se gjerne på den igjen om du har anledning!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sto faktisk og så på boken i går, så det er meget mulig jeg tar den fram når jeg blir ferdig med boken om de norske skijentene. Jeg husker at du og Ann-Helen (Les mye) likte den veldig godt, og så var omslaget så fint :)

      Slett
  2. For en flott roman, denne fikk jeg lyst til å lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper du leser den, den er vel verdt å få med seg :)

      Slett
  3. Viktigst! LEKKER KOPP.
    (Ukjent bok og forfatter for meg dette, ikke så veldig gira på skyld, svik og tap, selv om det dukker opp hele tiden, men noterer meg at dere liker boka)

    SvarSlett
    Svar
    1. Koppen er lekker!! Men det triste er at jeg hadde to, men en ble ødelagt da jeg flyttet fra ei leilighet til neste for syv år siden. Ble litt deppa da :(

      Boka er fin, så hvis du snubler over den på e-bib så er den verdt å bruke tid på.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri