Skijentene - best i verden av Hanna Nordberg

Før helgen ble jeg ferdig med denne boken: Skijentene - best i verden. En bok jeg lånte på e-bib og som var veldig lettlest, men som jeg likte.
Og la oss ta det med en gang, grunnen til at jeg likte boken veldig godt er på grunn av min store sportsinteresse. Jeg liker å lese biografier om sportfolk, og historier som dette om skijentene. 

Hanna Nordberg har skrevet en informativ bok som starter fra skijentenes spede begynnelse da Ingrid Wigernæs fikk lov til å konkurrere, og da de slo igjennom for alvor under OL i 1968 med gull på 3 x 5 km stafett.

Hanna Nordberg skriver om de litt kjedelig 70-årene  og fram til 1982 da medaljene var få. Men under VM på ski i Oslo i 1982 ble det flere gull på Berit Aunli og de tok med stafettgullet i tillegg, og det var til tider ganske bra med noen VM-medaljer og OL-medaljer, frem til Bente Skari kom og dominerte frem til hun la opp i 2003. Men da sto Marit Bjørgen klar til å bli tidenes ski-jente, og nå er det Therese Johaug som har overtatt tronen. Alt dette blir beskrevet, med intervjuer av de sentrale skikkelsene.

Så alt i alt var dette en god leseopplevelse for meg, men en må nok være sportsinteressert for å like den, tror jeg. Boken er leid på e-bib. 

Kommentarer

  1. Ah,denne har gått meg hus forbi! Som ihuga skisport-fan blir jo denne et "must" å lese! Tusen takk for godt tips🙂 for et fantastisk VM vi har hatt til nå, måtte det fortsette 🙏

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror du vil like denne boken for samme grunn som meg, at du er veldig glad i skisport :) Men det er ikke en bok for alle.

      Og ja, et helt fantastisk VM, så langt. Høydepunktene for meg er gullet til Røthe og bronsen til Mari Eide. Det er bare så fortjent og så rørende! :)

      Slett
    2. Som jeg skulle sagt det selv,Gro! :-) Det er så velfortjent av dem begge. Alle som får medalje fortjener det nok, men det ble noe helt spesielt med akkurat disse to! :-)

      Slett
    3. Enig med deg Beathe, alle fortjener medaljene sine, men noen litt mer enn andre :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri